Intervju: Moley Talhaoui

13:28 26 Apr 2012

Moley Talhaoui är den aktuelle konstären och illustratören med Stockholm och London som sin bas. Med sin illustrativa berättarkonst tar han fram både det fula och vackra i att vara människa i bilderna som har rönt mycket uppmärksamhet, bland annat genom ett samarbete med modehuset Dagmar. Vi pratade med konstnärssjälen inför hans första soloutställning. 

Du verkar ha många projekt på gång, bland annat din utställning "Känslor utan landskap". Vill du berätta lite om den?

– Det är min första soloutställning. Det jag ställer ut kan beskrivas som känslor utan landskap och det är väldigt förknippat med mitt konstnärskap. Jag har inte riktigt förstått mig på den orientering som finns inom konsten just nu och har inte läst någon utbildning inom det men det som får mig att vilja göra det här är att jag gillar form och skönhet och hur det kommunicerar med människan. Kleerup, som jag ställer ut hos, påminner mig om mig själv och han bryter mot de konstnärliga koderna. Det är lite mer ”old school”. Nuförtiden kan det ofta vara så att man går på meriter och det finns ibland en risk att man tar säkra kort. Just ord är inte min grej, jag är mest trygg med att utrycka mig i bilder och håller mig mycket för mig själv. En grej som jag har lärt mig om min konst är att alla versioner är olika, det blir lite som att gå till en psykolog. Först när man ska titta på bilden (Rorschachtestet hos psykologer, Reds. Anm.) så ser man en fjäril men sedan förändras den för betraktaren. Men jag berättar aldrig vad min bilder betyder.

Jag läste att du har inspirerats mycket av filmer och framför allt Disney-filmer?

– Jag har aldrig förstått att saker vi gör inte skulle ha en referens. Jag målar mycket människor men jag tror inte att man känner igen Disney-figurer alls i mina bilder men jag har en förkärlek för dem. Jag har alltid stört mig på den gulliga, blonda prinsen som alltid får Törnrosa, Pocahontas eller vilken tjej det nu kan vara. Sedan är det alltid en snubbe med mörkt hår som har sina begränsningar som inte ens blir sedd av henne. Men jag har inspirerats mycket av andra konstnärer också, Carl Larsson, Elsa Beskow och art noveau-konstärerna till exempel.

Kommer du att fortsätta ditt samarbete med Dagmar?

– Det tror jag, jag har alltid haft en fascination för kläder, det berättar något om människor. Just Dagmar gillar jag väldigt mycket, deras familjebakgrund, starka familjära kärna och att de är kvinnor som har byggt upp någonting gör att jag drar många paralleller till min mor. Jag har kommit fram till att jag hellre jobbar med ett märke och bevarar konsten än att jobba med fem modemärken samtidigt även fast jag gillar vad de gör.

Har du några andra järn i elden?

– Jag ställer ut i Marocko i juni på konstmässan där på ett galleri. Sedan är det alltid något som kommer upp, jag kanske ska göra en grej i London men ingenting är klart ännu.

En klassisk fråga, men är det svårt att vara konstnär idag tror du?

– Eftersom jag inte har vuxit upp i en miljö där folk säger åt en vad man ska göra, har jag lärt mig att man ska göra det man mår bra av. Nu har jag blivit vän med tanken på att jag är konstnär men jag har aldrig haft ett tydligt mål med vad jag vill som konstnär. Ibland vill jag inte ens visa vad jag har gjort och ibland lägger jag upp verk på Tumblr. Det kommer ju inte in en lön den 25:e direkt men det är inget jag tänker på, jag gör bara det som känns naturligt för mig.

Stämmer det att man måste bära på lite ångest för att kunna vara konstnär?

– Det stämmer, det är jag helt säker på. Den ska nog inte heller vara så lite. Det intressanta blir när du bär på för lite av något och för mycket av något annat. Till exempel, Quentin Tarantino känns väldigt extremt och speedat glad och samtidigt har han ett otroligt mörker. Det finns alltid en ton av glädje i hans filmer men också mycket våld och blod. Jag tror att vara sådär ”medel” blir svårt som konstnär, det behövs fattas något. Jag har alltid varit introvert men alla människor behöver ett sätt att kommunicera på och jag har hittat mitt.

Vad tycker du om Makode Linde (och hela tårthistorien)?
– Inga kommentarer. 

Moley Talhaouis utställning "Känslor utan landskap" har vernissage idag på Galleri Kleerup kl. 17. Utställningen pågår till den 26 maj.

Stad: 
Kategori: