Det nya cidermärket Urban Peers, som lanseras hösten 2017, satsar på design som tilltalar unga och medvetna personer.
Sanningen är att vi människor dras till det som är vackert och snyggt. För den som gillar skandinavisk design är det de raka linjerna och enkelheten som eftersträvas, för den som är uppvuxen inom skejtvärlden kan det som andas gatukonst få en att haja till och för andra är det glada och starka färger som gäller. Cidermärket Urban Peers satsar på en avskalad och stilren look.
Idén bakom Urban Peers är enkel. Medan många konkurrerande varumärken har en klassisk profil som ger ett traditionellt helhetsintryck, vill Urban Peers erbjuda unga och medvetna människor en cider av hög kvalitet i en, vad de själva kallar, tilltalande förpackning som är precis rätt i tid. Beroende på vilken av de tre smakerna du väljer ser flaskan annorlunda ut. – Vi vill lyfta fram att detta är något nytt och att profilen skiljer sig från vad som i dagsläget finns på hyllorna. Alltså en enkel, snygg design som är tidsenlig, säger Jacob Zachrisson.
I ett land där både konsumtionen och tillverkningen av öl är så pass stark ansåg Jacob att det var något som saknades – ett bredare ciderutbud. Tittar man på den svenska ölmarknaden så har antalet ölsorter exploderat de senaste åren, samtidigt som cidermarknaden nästan stått still trots ett ökat intresse.
– Man får inte glömma att vi i Sverige är oerhört duktiga på cider, som är uppskattad och hyllad världen över.
Urban Peers samtliga smaker lanseras på Systembolaget den 31 oktober, och kostar 17,90 kr.