Vi har bytt några ord med grundaren bakom det omåttligt populära instagramkontot @memesofmalmo.
Det har knappt gått ett år sedan @memesofmalmo började pumpa ut sina regionsspecifika roligheter på Instagram, men redan nu är kontot och nosar på 30 000 följare. Kombinationen av självironi och skruvade iakttagelser från Malmö har gjort upphovsmakaren – som önskar förbli anonym – till hela stans officiella hovleverantör av hahaha:n. Vi tänkte därför att det var på sin plats att luska lite i vad som får detta internetfenomen att ticka.
Vad är tanken bakom @memesofmalmo? Hur och varför började det hela?
– Tanken var att göra några insnöade Malmö-memes till 100 pers, och sen ballade det ur. Nu har vi expanderat, så det är jag + 25% min polare som utgör @memesofmalmo.
Vart får du din inspiration ifrån?
– Spontant och sporadiskt, ofta när jag är stressad eller har något annat viktigt att göra. Brukar också bli att jag bara går igenom vad folk skickat in om och om igen, och försöker klura ut om den där bilden på en bil som brinner för en månad sedan går att göra nåt kul av.
Kontot har växt väldigt mycket på väldigt kort tid, vad tror du att det beror på?
– Jag var helt stoked redan vid 1000 följare haha… vet inte varför det exploderade så sjukt. Hoppas det är för att folk känner sig sedda när de bidrar och att memesen är någorlunda relevanta och igenkännbara.
Samtidigt som du jobbar mycket med igenkänningshumor känns det som att du har hittat en egen ton. Hur har du burit dig åt för att det ska bli så?
– Det är svårt att försöka få in samma enhetlighet när det både är mina idéer och att jag försöker förvalta andras, tror bara jag chansar och hoppas att det inte går åt helvete. Ibland funkar det, ibland funkar det inte.
Måste man bo i Malmö för att uppskatta det här, skulle du säga?
– Jag tror det hjälper, men vissa saker är universal. Jag kan dock inte förstå folk som inte är ifrån Malmö, inte bor i Malmö, och obviously inte gillar Malmö och bara går in för att kommentera "Malmö är vidrigt!!!!". Jeez man, det är inte som att Sjöbo är svinball heller.
Dina memes ger ofta ringar på vattnet, vilket har lett till att många följare dm:ar dig med sina egna tappningar på saker som du har skämtat om tidigare. Ändå goals, någonstans, eller vad säger du?
– Haha goals från början var typ "ah nice, 10 likes!!!", så allt nu är verkligen tung plusmeny. Det är sjukt kul att folk deltar. Hoppas på att kunna hitta ännu fler nya sätt att engagera i framtiden!
Vad har vi egentligen på Den Röda Damen?
– We ain't got shit! Hon klär sig stilrent, är positiv och pigg, samt vis och van i livsgamet. Vem annars kan man säga det om? Har dock embargo mot Den Röda Damen-memes just nu på grund av det är en sådan vattendelare mellan privatlivsrespekt och offentlig uppskattning, och många har hört av sig om just detta. En av mina stora drömmar var en ”The Lady in Red”-kollektion med kläder, men det verkar som att det redan finns över hela Europa, om jag ska utgå från vad folk skickar in.
Har du några favoriter när det kommer till andra memekonton? Svenska som utländska.
– Sveriges internationella representation med @ellentvshow, som har helt bisarra 2,6 miljoner följare, tycker jag förtjänar massor med respekt.
Allt fler företag har börjat ta in mememakare som dig på konsultbasis för att göra reklam/annat content åt dem. Hur ser du på detta?
– Haha, har de!? Kanske inte får sådana erbjudanden om man kör knarkreferenser på löpande band… Klart folk på internet ska få make that money, men sekunden kultur ska vara ett verktyg för företag så tappar den lätt sin charm. Om inte tonen kan förbli densamma så känns det sell-out.
Finns det något/några särskilda företag som ändå skulle få dig att överväga ett samarbete?
– Jag är all ears för lokala samarbeten och att trade:a en röding eller kebabtallrikar mot kul content, haha. Men det är innehållet som behöver vara det tighta snarare än samarbetet, och om det inte skulle bära sig självt som icke-kommersiellt innehåll så är det svårmotiverat.
Kolla in @memesofmalmo:s instagramkonto här.