För ett år sedan släppte Huset debutalbumet Glow, nu är de tillbaka med nya singlar och en massa olika projekt. Möt Husets Johan Hammerlid och Kareem Hussein.
Det har gått cirka ett år sedan Huset släppte sitt debutalbum Glow, men Huset står intakt än idag. Utöver Johan, Kareem och Eric Dahlqvist är ”boysen” fortfarande med som Kareem Hussein säger, det vill säga deras liveuppsättning med Rasmus Bernestål på bas, Alexander Göransson på trummor, Jens Sellén på saxofon och Daniel Kadawatha på gitarr. Pandemin tvingade bort dem från scenerna, men i tomrummet efter gigen skapades tid för att sitta i studion och skapa.
Johan: Det är det enda som man kan göra som musikant under pandemin. Vi har gjort jättemycket musik och signat med Ten, en indielabel, eller de säger ”vi är en indielabel”, men Ten har Zara Larsson och Benjamin Ingrosso och en massa popstjärnor. Så vi är äldst och minst kända på den labeln just nu, det känns jättebra.
Kareem och Johan berättar att tiden i studion har resulterat i runt 30 låtar, där vissa av spåren är liveversioner av äldre material men de flesta av låtarna är helt nya.
Kareem: Visionen från vår sida har varit att skapa något som är mer sammanhängande. Vad som gör det sammanhängande går att diskutera, men på många låtar har vi haft en mer allvarlig ton.
Det märks att Huset har varit produktiva. De arbetar med flera olika projekt samtidigt och sitter med material som kommer att resultera i ett album eller en EP, ett freestyle-mixtape, ett samarbete med producenten Joel Malka, låtar som ännu inte lagts in i projekt och har även hunnit släppa singeln Cava & Camel Blå eller ”en fri fågel” som Johan kallar den.
Johan: Vi har ett nytt album på gång. Det har ett stort textfokus och allting är inspelat med liveinstrument, trummor, bas, klaviatur, saxofon och trumpet. Rubbet är inspelat, inga samplingar eller sånt. Allt är gjort från grunden.
Kareem: Vi försöker växa i våra roller som musiker och låtskrivare, vi försöker steppa up vårt game. Varesig det är freestylegrejer eller lite lättsammare låtar så finns det fortfarande ett element där vi försöker utmana oss själva lite.
Johan: Ja, sannerligen. Visuellt också, nu vill man bara göra saker bättre och man har också haft tid till att göra det. Sen är vi spretiga. Förra albumet borde ha hetat Playlist eller Mixtape egentligen för det var otroligt slafsigt sammansatt rent soundmässigt. Nu är det fortfarande spretigt men vi kommer att paketera det lite noggrannare. Vi har också hjälp av proffs som kan hindra oss från att släppa en massa stökiga projekt.
Pandemin har fått Huset att vilja tänka om innan de börjar spela live igen och har gett dem en chans till en nystart. Nu vill Huset bevisa att de hör hemma på de stora scenerna på nytt.
Johan: Efter pandemin kan man inte bara låta saker vara som det har varit. Det är lite av en omstart för alla i gamet. Vill man ut och spela och vara en av de tio som blir bokade på en festival så får man fan bevisa sig på nytt och inte bara lita på att saker förblir utan utmana sig och bli bättre än vad man var när folk såg en sist.
Även om Huset tycks surfa på en kreativ våg så berättar Kareem och Johan att de även får brottas med tvivel och känslan av att ha kört fast, något som de tacklar på lite olika sätt.
Johan: Vi är inte så diviga och självsäkra på det vi gör utan är ganska självkritiska och sökande. Man upptäcker nya sidor och reflekterar hela tiden kring det man skapar. Sedan går det i vågor men vi kompletterar varandra bra. Jag är ganska konstant en person med tysk arbetsmoral, jag har ingen vibb när jag går till studion utan bara jobbar och så blir det musik. Kareem är lite mer av och på. Jag finns alltid där och håller uppe det medan han är den som lägger in det lilla extra för att det faktiskt ska bli klart och få en spets som känns nice. Vi är ganska olika när det kommer till skapande men jag tror att det är bra.
Huset tycks ha funnit en balans i sina olika projekt. I deras kommande singel Lämna några ärr från deras kommande album är texten utlämnande och handlar om sårbarhet, samtidigt arbetar de även på mer lättsamt material.
Kareem: För min del så har det varit skönt att kunna hitta andra sätt att uttrycka sig på. När man har suttit med ett projekt som man tar på rätt stort allvar och det betyder mycket för en och är rätt, så har det varit skönt att ha andra saker också. Det är tunga grejer som man försöker skriva sig igenom och göra något fint av. Då har det varit jävligt skönt att ha det andra också. Vi har lagt ut lite freestyles och bara lattjat och kommit in i det roliga. Vi har haft lekfullheten och experimenterandet vid sidan av också, så att även det får en plats. Det hjälper en att ta sig igenom det tunga, att kunna sitt och testa på lite olika grejer samtidigt även om det kanske låter lite galet.
Johan: Det blir lättare att orka skriva ambitiösa och pretentiösa låtar som är skruvade i prodden om man också bara får vara en idiot ibland och skriva dumma grejer.
De dras till blandningen av det mer lättsamma och det seriösa, att kunna leva ut hela känsloregistret i musiken och låta alla sidor av sig själva existera i deras skapande.
Johan: Vi har försökt att knuffa in oss mot ett visst sound eller en persona, om man nu kan ha det som grupp, men det är jävligt struligt för vi är ganska spretiga som människor. Man känner sig inte bara på ett sätt och om man försöker vara äkta med sin musik så blir det svårt att vara sann mot sig själv och bara spegla en ganska ensidig bild utåt. Då får man verkligen göra en stor skillnad på sin artist och sin person och jag tror inte att vi gör det så mycket. Vi är inte så Daft Punk-artistiska. Vi är ett gäng polare som gör musik. Ibland mår man piss och går igenom svåra grejer, då bearbetar man det och sedan så festas det och göttas det och då måste det ut. Just nu så har vi haft en ganska lång period där vi utforskat att göra låtar som påminner mer om live. Många känner till oss som en livekonstellation och vi har inte varit duktiga på att sammanfläta studiogamet och live. Det har låtit väldigt olika. I några av de låtarna som kommer framöver har vi verkligen gått in för att få med alla elementen och koka ned livesoundet till en liten buljong om man nu kan göra det med musik.
Under den senaste tiden har Huset börjat ha sessions med andra musiker, något som har hjälpt dem mot deras mål att binda samman deras livesound med de låtar de producerar i studion. Bland annat har de arbetat med Daniel Kadawatha som har varit med dem sedan en lång tid tillbaka.
Johan: Han är en stjärnproducent som spelar alla instrument, en duktig multitalang. Det har varit väldigt smidigt. Vi har åkt upp och varit en helg hos honom och så har han i sin tur tagit in specifika musiker och verkligen oldskool-producerat och projektlett låtarna. Vi har alltid haft allt internt. Det mesta är positivt men om det är något negativt med det så är det att man bekräftar varandra, lite gammalt gift par-vibben, så nu är det gött med färska och fräscha intryck. Det är utmanande och man blir lite mer på tårna på ett annat sätt när man träffar nya producenter och musiker. Vi har knappt samarbetat med folk innan, vi är sådana eremiter, men det känns som ett nyttigt steg att ta.
De fans som har varit med länge har antagligen märkt att ett album och två EP:s har tagits bort från Spotify och när de får frågan om hur det känns att lyssna på de äldre låtarna är svaren delade.
Kareem: Du gillar nog nytt Johan, men jag kan inte hjälpa att jag känner lite nostalgi när jag lyssnar på äldre grejer. Samtidigt så kan man se att man har kommit en bit.
Johan: Om man lägger all hetsighet åt sidan så är det trist att bara köra nya grejer och promota nytt för att man själv gillar det mer. Som Kareem säger så hör det till den tiden och vi kanske har varit lite ängsliga, att det som finns på Spotify ska representera en nu, speciellt eftersom vi inte är i en sådan storlek att alla redan vet hur man låter. Då blir det att ens top tio får spegla dig som artist för nya lyssnare. Nu känner jag att det finns så mycket nytt att man skulle kunna ladda upp låtarna från 2013-2014 som vi tog bort för några år sedan.
Kareem: Lova ingenting nu.