Hon kritiserar American Apparels kvinnoporträtt

Elinor Ahlborn 16:05 16 May 2013

Censurerad skärmdump från americanapparel.net

Emelie Eriksson från bloggen En Blommig Tekopp har startat ett internetuppror med sitt inlägg om American Apparels sätt att marknadsföra kläder. I deras webshop visas samma unisex-plagg upp på fullt påklädda män och helt avklädda kvinnor.

Vad tycker du är problematiskt med American Apparels internetshop ur ett genusperspektiv?

– Det mesta. De säger sig sälja kläder för båda kön, men gör det helt olika. En tjej i öppen skjorta utan trosor - handlar det då ens om att sälja en skjorta längre? Det är som att de säljer en kropp istället. Det skulle givetvis vara fel även om rollerna var ombytta. De kan gärna få kalla sin reklam för konst, men den är ju typ porr. Sex kan vara både jättefint och jättefult. När man använder det för att sälja kläder på det här kvinnoobjektifierande sättet är det fult.

American Apparel har haft samma framtoning i flera år. Varför tror du att det tagit så lång tid innan människor reagerat?

– Här kan jag bara spekulera. Men för det första så är American Apparel hippa, de har skapat sig ett namn och har kreddiga fester. Ingen vill stöta sig med de coola helt enkelt. För det andra så har man ju vant sig vid att bildspråket hos företag ser ut så här.

Du har själv jobbat i en av American Apparels butiker. Hur var det? 

– Den sexualiserande reklamen i butiken symboliserar företagets syn på kvinnor över lag. När jag jobbade där spelade det ingen roll om man hade erfarenhet eller inte – det viktiga var att man var snygg. Man fick skicka en bild på sin kropp och sitt ansikte till huvudkontoret varje dag och jag fick 2000 kr extra i månaden för att scouta snygga människor som kom in i butiken. Det var otroligt utseendefixerat. Jag fick stå på nedervåningen iförd ett par rosa byxor för att sälja dem, som en levande skyltdocka. Så går det väl i och för sig till i många butiker, men i kombination med allt annat kändes det obehagligt. Till slut började de rensa bland mina kollegor – de som inte höll utseendemåttet fick gå, helt utan uppsägningstid. Trots att de var de bästa säljarna. Då sa jag upp mig.

Vad hoppas du händer med American Apparel i framtiden?

– Mitt elaka svar är att jag hoppas de går i konkurs. American Apparel har dock vissa bra värderingar också, de jobbar till exempel mycket för fri sexualitet. Men gällande feminism är de fruktansvärt långt efter. Jag tror tyvärr inte att det här kommer att leda till något direkt konkret. American Apparel är ändå ett symptom på strukturer som sitter så djupt i samhället. Vi är så vana vid att det ser ut så här.

Läs Emelie Erikssons inlägg här

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!