Titanfall

Han är en tia – men gillar singleplayerspel

22:27 14 Jul 2022

Electronic Arts twitterkonto försöker sig på internethumor och lyckas förolämpa alla som någonsin brytt sig.

Sommarens hittills största spelstorm blåste upp när Electronic Arts drog ett skämt på Twitter. Humor på internet är som bekant svårt och i det här fallet visade det sig vara FÖR svårt för den amerikanska speljätten. I ett försök att spela på Rating game-memen – som i korthet går ut på att betygsätta en person annorlunda på grund av en mer eller mindre oväntad aspekt – lade @EA ut en tweet med texten “They’re a 10 but they only like playing single-player games”.

Skämtet som rackar ner på singleplayer-spel/-are kan tyckas vara oskyldigt och det kommer nästan garanterat från en PR-avdelning som tryckte på sendknappen alldeles för tidigt. Men oavsett hur snäll tolkningen är lämnar skämtet en bitter eftersmak. 

Varför då? Jo, så här. Beroende på vem du frågar började problemen med Electronic Arts betydligt tidigare än så här, men det finns ett före och ett efter Andrew Wilson. Australiske Wilson var en av arkitekterna bakom Ultimate team-spelläget i FIFA. För si så där 10-15 år sedan började EA experimentera med ett system för digitala samlarkort i sina spel. Spelaren bygger upp ett lag bestående av spelare hen vunnit i “paket” som innehåller en begränsad mängd slumpmässigt utvalda kort. Ultimate team blev en enorm succé både hos spelare, utvecklare och aktieägare. EA hade uppfunnit ett sätt att fortsätta tjäna enorma summor pengar trots att spelarna redan köpt grundspelet. Wilson flög som en raket upp i EA-hierarkin, och snart skulle alla spel försöka göra en egen version av Ultimate Team. Enligt uppgifter för räkenskapsåret 2021 ska över 16 miljarder kronor ha genererats av Ultimate team-lägen i EA-spel. Det är nästan en tredjedel av EA:s hela business.

Problemet är att för ett börsnoterat företag blir loot boxes beroendeframkallande. Eller, den ekonomiska framgången som följer att bedriva en slags pseudogambling ger ett sug efter ännu mer. Och problemet för konsumenten - spelaren - är att spelens existensberättigande bygger på att de blir kanaler för mikrotransaktioner. Problemet för EA:s anställda är att de tvingas göra spel de inte tror på.

Under sin långa historia har Electronic Arts gett ut några av tidernas bästa singleplayer-spel såsom Respawns Titanfall 2-kampanj och Biowares Mass Effect- och Dragon Age-serier. Många av studions multiplayerspel måste också räknas som några av de allra bästa. Men i sin jakt på allt större pengasäckar har den kreativa grunden för spelskapande raserats. Resultatet blir inte bara att singleplayerspel stöps om, förstörs och läggs ner. Nej, ironin är att EA lyckats förstöra multiplayerspelen med.

Visst har det funnits tillfällen genom tiderna då spel-PR och marknadsföringsbyråer gjort riktiga bottennapp. Kampanjer som verkat smarta och uppseendeväckande men i slutänden bara blivit provocerande och elaka. “Sexiga” annonser och idiotiskt tilltal på ett sätt som fått hela “är spel konst?”-debatten att fullständigt implodera. I ljuset av det är Electronic Arts senaste klavertramp inte på något sätt det värsta som hänt. Men det visar ändå på en PR-mässig tondövhet och en organisation med fullständig brist på självinsikt.

BÄST JUST NU 

Neon White (PC, Switch)
Här är en utmaning: försök hitta ett annat spel som är som Neon White. Det går inte. Hisnande snabba FPS med pusselinslag, intressanta kortsystem och unik visuell stil växer nämligen inte alls på träd. 

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge (PC, PS4, Switch, XB1)
Shredder’s Revenge är det perfekta kärleksbrevet till nittiotalets arkadhallar och dess kanske främsta attraktioner: team brawlers. Den perfekta pixelgrafiken, det konstanta öset och mängden Turtles-kärlek gör det här till sommarens retrohit.

Cuphead in the Delicious Last Course (PC, PS4, Switch, XB1)
Cuphead och Mugman får sällskap av nya spelbara karaktären Chalice i den senaste och sista(?) Cuphead-expansionen. Expansionen innehåller mer av det goda, till exempel några ruskigt mäktiga bossfighter.

Capcom Fighting Collection (PC, PS4, Switch, XB1)
Shredder’s Revenge är inte det enda retrodoftande inslaget i sommarens spelsläpp. Capcom Fighting Collection samlar några (men inte alla!) av de bästa och mest intressanta fightingspelen Capcom släppt genom tiderna.

Poinpy (Android, iOS)
Downwell-skaparen Ojiro Fumotos nya Poinpy är ett vertikalt minispel med action- och pusselinslag (precis som Downwell alltså!). Det är gulligt, svårt och omöjligt att lägga ifrån sig. Det är också det första Netflix-spelet värt sitt namn.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!