Gustaf Norén byter karriär - blir lärare

10:01 7 Feb 2017

Den före detta rockstjärnan sätter sig i skolbänken för att bli musiklärare. Över en kaffe berättar han om sin syn på Jesus, kapitalism, och hur låst musikbranschen är idag.

De flesta känner till Gustaf Norén som en av frontfigurerna i rockbandet Mando Diao. Men när han för snart två år sen i Breaking News annonserade att hans tid i bandet var över, var det en ny Gustaf Norén som tonade upp sig i folks medvetanden. Det han där och då kommunicerade var att hans musik skulle släppas fri. Utan att vara bunden till kontrakt och skivbolag ville han skapa musik med andra människor.
– Det kapitalistiska systemet är ett destruktivt system, den gör oss till iakttagare.

Gustaf Norén sitter mitt emot mig i sin lägenhet i Vasastan i Stockholm. På golvet ligger Ikeapåsar och barnens leksaker utspridda. På bordet står ett smörpaket kvar sen frukosten och bakom honom tonar det starka ljuset in genom panoramafönstret.
– Det här ljuset, norrljus, är det konstnärer ofta eftersträvar när de letar efter den optimala målarytan. Det handlar dels om att ljuset i sig skapar kreativitet och D-vitamin. Men också att färgerna blir mycket klarare. De kan genom norrljuset få den exakta gröna färgen de vill åt.

Varför vill du utbilda dig till musiklärare?
– Min ambition med lärandet är att skapa förutsättningar för att alla ska må bra. Musiker idag har betablockerare på scen för att blockera känslorna och nervositeten, då är det ju något som är fel. Om du ska jobba som musiker hela livet är det viktigt att du mår bra i det du gör och kunna arbeta i lugn och ro. Det jag framförallt kan förmedla som lärare är min erfarenhet som aktiv musiker. Skapa trygghet för eleven.

Sedan en tid tillbaka har Gustaf Norén undervisat på Rytmusgymnasiet i Stockholm, men för att få pedagogisk färdighet tänker han nu sätta sig i skolbänken.
– Det är nästan omöjligt att hitta utbildningar för yrkeslärare inom musik. Det går inte att bevisa någonting, utan musik är styrt av känslor. Så fort jag sökte till skolan märkte jag hur exkluderingsvärlden uppenbarade sig. För att komma in måste du ha uppnått ett mål. Du måste ha ett cv, och ett cv kan inte vara känslostyrt.

Under de första lektionerna på Rytmusgymnasiet gick han, inte helt väntat, igenom vaggvisans historia.
– Som lärare tror jag att man bör förmedla trygghet. Det är det viktigaste. Att det ska vara lugnt, tryggt och snällt. Vi har gått tillbaka till vaggvisans historia för att förstå vart det kommer ifrån.

Gustaf börjar prata om Raga, en traditionell Indisk musikstil, som enligt honom är en av världens friaste musikgenrer.
– Raga står för ”att färga”. Att färga av det man förmedlar genom musiken till andra människor. Det ska färga ditt sinne. Det gör inte musiken vi i stort konsumerar idag. Det är ett skivbolag, en marknad som säger åt dig vad du ska lyssna på. Raga finns inte att lyssna på, det låter aldrig likadant två gånger. Precis som Miles Davis, han spelade aldrig samma slinga två gånger. 

 Just mentaliteten i Raga är det Gustaf Norén vill ge till sina elever i sitt blivande yrke.
– Musik är inte som att lära ut matte, där det finns tydliga formler att gå efter, eller ekvationer att lösa. En lärare vill ju rationalisera för att förklara för eleven, men det är svårt att jobba med känslomässiga ämnen, som musik, i en rationell värld.

Blir det då inte svårt att lära ut hur eleverna ska skapa och förmedla känslor?
– Musik kan inte finnas utan lärare och elever, då de lär av varandra hela tiden. Det är ett delande av känslor, så man kan inte säga att man lär ut - man delar snarare känslor. Om du ska dela känslor måste du arbeta med den inre världen. Oavsett vad du ska göra så krävs det rätt förutsättningar.

Gustaf Noréns synsätt på musiken är något som går långt ifrån förstaplaceringar på Svensktoppen och Spotifys topp 100-lista. Det handlar snarare om ett djupt inpräntat förhållande till marknaden.
– Jag läser just nu Bibeln och där framgår det tydligt att Jesus är skickad till jorden för att Satan har tagit över. Exakt samma sak händer idag fast med kapitalismen. Den onda kraften har inte försvunnit. Den har bara bytts ut mot något annat. Kapitalismen är Satan. Den kapitalistiska musiken vill hitta dig. Du vill inte köpa Coca-Cola, du vaknar inte och säger att du vill köpa Coca-Cola. Det är ingen naturlag. Om jag säger till dig, det har kommit en ny låt. Med en ny artist. Vad menar jag då? Kom och köp, kom och köp. Om hela samhället är uppbyggt runt reklam och säljande, går det djupt in på människan.

Han tar upp det smörpaket som står på bordet för att förtydliga, och höjer rösten.
–Vad står det här, ”Naturen är god”, vad betyder det? Vad fan är det här? De vill bara förmedla en känsla av att det de säljer är något gott, något bra. Du blir drogad av det här hela tiden, tillslut är vi alla zombies som är offer under kapitalismen. Och vad händer då: du får ångest, du får anorexia, dåliga tänder, bara av att ha läst massa bullshit från PR-människor. ”Naturen är god”, vad är det.

Hur kommer vi ur den spiralen?
– Det första är att vi måste vara medvetna om fenomenet. Vi måste lära våra barn vad som är reklam. Om de kan se reklamen med kritiska ögon är vi en bit på vägen. Det är också det jag vill försöka ändra på genom att bli lärare. Vi borde ha fler kommunala läroverk inom musiken, utan vinstintresse, utan intresse av att bräcka på oss massa reklam, utan intresse att forma vår musikstil.

Blir det svårt tror du, att eleverna kanske ser varumärket och rockstjärnan Gustaf Norén?
– Ju mindre de ser rockstjärnan Gustaf Norén, desto lättare blir det att lära ut. Men jag tror inte det tar många lektioner att förstå bilden av en människa och en människa. Jag vill klä av och jaga bort den bilden av en människa, som ”rockstjärna” säger. Jag vill inte förhärliga den, jag vill snarare förlöjliga. Det har jag velat sen första dagen jag kom in i branschen.

Läs även: Gustaf Norén kommer aldrig att se She´s Wild Again Tonight 

Stad: 
Artist: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2017.

Fler artiklar