Fråga efter Frida

14:26 22 Mar 2019

Våldtäktsanmälningar på festivaler och otaliga historier om kvinnor som drogats av dejter. Tänk om de hade kunnat fråga efter Frida i baren?

Över nyårshelgen detta årsskiftet var jag i London. Jag har nämligen insett att jag inte vet något stressigare än att planera nyår, midsommar, kräftskivor och alla andra högtider som kräver framförhållning och att hitta vänner som inte redan är uppbokade med några andra. Därför bestämdes det tidigt i mitt hem att vi skulle skita i allt vad gemenskapskrets heter och dra utomlands.

Döm mig för mitt flygande allt ni vill, det är inte det den här texten handlar om. Aningslösa influencers får gärna peka ut mig, men nu är det en helt annan sak jag vill peka ut som jag nog inte hade sett om jag inte åkt till London. Det var nämligen så att på de flesta tjejtoaletter jag besökte under resan fanns ett meddelande som inte bara var en meningslös klottertag bombarderad över hela staden: Ask for Angela.

Vem fan är Angela? Det var min första något berusade tanke när jag först kom i kontakt med skylten på en ganska klassisk engelsk pub. Vi hade gått dit för att äta fish and chips och dricka stora glas med Stella, en klassisk brittisk kväll i min turistiga mening. Efter några öl gjorde sig blåsan påmind och jag uppsökte toaletten, och är det något jag minns från min utbildning är det att det bästa stället att placera reklam på är rakt i ögonhöjd för personen som sitter på en toalett. Det är därför frasen alla kan på finska, tyska, franska, norska och danska är ”får ej övertäckas” som står på element i varenda badrum. I England är nog även Ask for Angela en sådan fras, åtminstone för de som använder damtoaletten.

När jag väl läste vidare insåg jag dock att Angela inte är någon riktig person. Hon finns överhuvudtaget inte. Lika påhittad som Bamse, men själva budskapet hon avsände kändes faktiskt lika starkt som dunderhonung. När en kvinna känner sig osäker i situationen hon befinner sig i på en bar, restaurang eller nattklubb kan hon gå fram till baren och fråga efter den där Angela. Det är ett tecken till personalen att hon vill ha diskret hjälp med att ta sig därifrån.

Kampanjen startades i England 2016 och är till för att minska sexuellt våld under utekvällar. I form av skyltar främst placerade inne på damtoaletterna ställs frågor som ”Är du på en dejt som inte känns bra?” eller ”Är din matchning från Tinder inte personen den sade sig vara?” följda av uppmaningen att Ask for Angela. Idag finns de på de allra flesta ställen i England och det var mer ofta än sällan jag såg dem under mitt besök i London.

Redan efter min första kontakt med uppmaningen undrade jag varför i hela fridens namn detta inte existerar på svenska damtoaletter. Säkert finns det de som gjort sina egna varianter över vårt avlånga nordiska land, men i min hemstad Göteborg kan jag inte dra mig till minnes att jag sett en enda. Med tanke på att staden bara under förra året huserade festivalen Statement som en markering mot det sexuella våld som rapporterats in under andra festivaler kändes det nästintill ofattbart. Självklart, i ett utopiskt samhälle existerar inte våldet alls och ingen ska behöva känna sig osäker nog att diskret fråga en bartender om hjälp, men vi är inte där än.

Visst finns det mycket britterna just nu gör som är tokigt på många sätt, men Ask for Angela är inte en av sakerna. Personligen har det funnits många tillfällen där jag själv känt mig osäker under utekvällar, och jag har hört alldeles för många kvinnor berätta om när de blivit drogade, antastade eller våldtagna. Tänk om de innan händelseförloppet gått för långt kunnat Fråga efter Frida i baren? 

Personalen har inte ögon i nacken som gör att de ser allt som försiggår på en bar eller klubb och många situationer som är obekväma eller osäkra ser utåt inte ut att vara det. Genom att skapa en kod på tre små ord för att snabbt skapa uppmärksamhet när något inte står rätt till kan säkert många traumatiska upplevelser förhindras. Jag vill att alla ska kunna fråga efter en Frida, för allas säkerhets skull.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!