Fortnite – mer än bara ett spel

Redaktion 13:21 14 Feb 2019

Kände du det där? En störning i kraften. Det var 20 miljoner föräldrar som simultant drog ett skämt om hur gamla de kände sig. Anledningen? EDM-artisten Marshmello höll just en livekonsert i Fortnite inför tio miljoner spelare.

På knappt två år har Epic Games sett sitt onlinebaserade Battle royale-spel Fortnite gå från en kämpande underdog till en av nutidens mest självklara populärkulturella företeelser. Med över 200 miljoner spelare drar företaget in hundratals miljoner dollar i månaden – trots att det är gratis att ladda ner. Kändisar spelar det, strömmande spelare blir kändisar och artister ser sina danser bli förevigade i spelet (utan att de får någon del av kakan). PR-cirkusen snurrar på i enorm hastighet. Det senaste tricket var att låta DJ:n Marshmello göra ett liveuppträdande i spelet. Epic stängde av vapenfunktionen så att ingen skulle förolyckas (spelet går i vanliga fall ut på att försöka vara den siste stående av 100 beväpnade spelare). Tio miljoner spelare beräknas ha sett konserten, utspridda över en mängd servrar. 

Det här är den största musikkonserten som någonsin uppförts i ett spel, men det är inte den första. En DJ som går under namnet Solomun gjorde ett liknande uppträdande i GTA V förra sommaren. 2009 rapporterade Guiness rekordbok om den första konsert att hållas både i ett spel (Free realms) och i verkligheten (vid spelmässan E3). Flera år innan det hade den virtuella världen Second Life (som är ett onlinerollspel fast utan att egentligen vara ett ”spel”) haft allt från spelningar uppförda av allt från Liverpools kungliga filharmoniker till U2.

Spel som försökt rida på musikartisters gärning och berömmelse är inte heller det en ny företeelse. Listan kan göras lång med exempel på oftast helt fruktansvärda spel som haft ett licensierat soundtrack och en, eller ett par karaktärer som ska likna verkliga musiker. Moonwalker (1990) var inte det första, men kanske ett av de mer imponerande exemplen på just det här. MJ spöade bovar och räddade kidnappade barn till tonerna av minimalistiska versioner av hans hits. David Bowie gjorde inte bara två flippade rolltolkningar i spelet The Nomad Soul (1999), han gjorde också soundtracket och skrev en del av spelets manus. Artister som Kiss, Britney Spears och Spice Girls hade egna, mer eller mindre lyckade spel. I Def Jam Fight for New York kunde du axla rollen som stenhårda, verkliga rappare (signade till Def Jam-labeln) för att puckla på dina kollegor.

Skillnaderna mellan dessa historiska parenteser och Marshmellos framträdande är många. Men det finns en skillnad som är extra betydande: för vem framträdandet gjorde störst skillnad. Michael Jackson och David Bowie hade nog klarat sig minst lika bra utan att ha någon koppling till spel. I fallet med Marshmello och Fortnite är beroendebalansen omvänd. Fortnite har blivit så stort att det är en plattform, en kanal, snarare än ”bara” ett spel.

Fortnites kulturella betydelse går inte att förneka. Ta bara en personlighet som Richard Blevins, mer känd under sitt online-smeknamn Ninja. Blevins är en 27-årig amerikan som fick nyligen vara del i en av Super Bowls största reklamfilmer. Anledningen? Han har, mycket tack vare Fortnite, blivit världens just nu största Twitch-strömmare (13 miljoner följare). I mars förra året spelade han Fortnite tillsammans med Drake och Travis Scott. Månaden efter satte han världsrekord när 667 000 människor följde en och samma liveström. Franske fotbollsspelaren Antoine Griezmann firade sitt mål under finalen fotbolls-VM sommaren 2018 genom att göra ”Take the L”-Fortnite-dansen. Rabiata internetpersonligheter försöker ta billiga poäng genom att hävda spelets negativa inverkan på barn. Hälften av alla spelföretag försöker hitta sin egen spin på det Fortnite lyckats göra. Faktum är att alla tvingas på ett eller annat sätt förhålla sig till Fortnite. Vare sig de vill det eller inte.

 

Fem musikartister vi minns från spel

Wu-Tang: Taste the pain (1999)
Ett fightingspel med några av de hundratals medlemmarna i Wu-Tang Clan? Ja tack! Wu-Tang nöjde sig inte bara med ett spel – de fick till och med sin egen handkontroll designad (som mycket väl kan vara en av tidernas minst ergonomiska styrdon).

Brütal Legend (2009)
Huvudrollsinnehavaren Jack Black har visserligen också gjort musik, men i Brütal legend-rollistan bleknar han snabbt. Lemmy, Ozzy, Lita Ford och Rob Halford är bara några av de röster som gör ofta lätt karikatyrartade versioner av sig själva.

50 Cent: Bulletproof (2005)
Curtis ”50 Cent” Jackson råkar ut för ett mordförsök och bestämmer sig för att – tillsammans med bland andra Eminem och Dr. Dre – hämnas. Bulletproof hade visserligen ett välproducerat soundtrack, men spelet i sig var fruktansvärt klumpigt och trist.

GTA Vice City Stories (2006)
Spelskaparna Rockstar har alltid lagt stor vikt vid det här med soundtrack till sina spel. När de i bärbara Vice City Stories lät Phil Collins framföra In the Air Tonight visade de särskild fingertoppskänsla. Spelaren fick dessutom rädda Phil undan farliga mördare.

The Beatles: Rock Band (2009)
De tydligaste exemplen på spel med musiker i är naturligtvis musik- och rytmspelen. Men det som sticker ut allra mest är nog ändå The Beatles: Rock Band. En superambitiös och respektfull hyllning till både bandet, dess musik och alla dess fans.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2019.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!