Feministiska Kommunikationsbyrån skapar design där alla får rum

09:00 27 Jun 2014

Feministiska Kommunikationsbyrån. Foto: Emilia Bergmark-Jiménez.

Någonting vid namn Feministiska Kommunikationsbyrån har börjat synas i utkanten av våra suktande ögonvrår. Som ett alternativ till de ofta stereotypa och inrutade kommunikations- och designbranscherna tar de andra vägar för att vidga våra vyer. Vi pratade med Ellen Subraian, projektledare på Feministiska, om vad de egentligen har startat.

– Vi vill skapa design och kommunikation där alla får rum. Där syftet är större än att något ska se fint ut. Där nya ideal får växa och ta plats. Där vår bransch kan bidra till att ge en mer mångfacetterad bild av världen vi lever i.

Så vad är Feministiska Kommunikationsbyrån?
– Vi är en kooperativ byrå utan traditionella hierarkier, som på frilansbasis skapar design och kommunikation utifrån feministiska strategier. På riktigt-riktigt! Vi är ett gäng projektledare, copywriters, art directors, grafiska designers, illustratörer, programmerare, strateger och fotografer som alla arbetar feministiskt och aktivistigt. Vi har verktygen att påverka inom vårt område och använder oss av den här branschen som plattform för att uppnå förändring inifrån och ut.

Hur började ni?
– En av oss hade idén att starta något i stil med den mer traditionellt reklamiga byrån, men så fort hen kom i kontakt med sina blivande kollegor tog Feministiska form och blev det vi är idag.

Vilka vill ni ha som kunder? Vad vill ni jobba med?
– Kunder som är villiga att arbeta inkluderande och normkritiskt! Vi är heller ingen tjänst en kan köpa som något slags kvitto på feministiskt agerande i övrigt, utan vi kräver att våra kunder är reko. Vi vill jobba för att lyfta fram viktiga projekt och frågor som rör feminism och representation. Vi lägger också stor fokus vid designrelaterade arbeten, där vi utmanar de normer som finns inom färg och form eller estetiska uttryck som hela tiden premieras.

Vilka vill ni särskilja er från – alltså, vad vill ni inte vara?
– 
Det finns ju grupper och byråer som kallar sig normkritiska eller feministiska men som ändå behöver steppa upp asmånga nivåer. Supersnippan på Facebook eller Kvinnohat på Instagram, till exempel. Eller de organisationer som snackar om rättvisa men ändå låta samma personer ta plats och höras gång på gång… Granska er själva!

Berätta om vad ni håller på med just nu!
– Just nu jobbar vi på en kampanjfilm åt Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet som släpps senare i sommar. Innan det drar vi till Almedalen för att diskutera, granska och vara typiska såna som "jobbar med media". Det kommer gå att följa oss på sociala medier! När vi kommer tillbaka till Stockholm händer Äppelvillan tillsammans med Revenue den 5 juli. Kolla in det! Vi kommer att hålla i en paneldiskussion, workshop och annat gosigt.

Och vad blir nästa steg?
– Att jobba mer! Hittills har vi sett byrån lite som ett experiment, men till hösten är tanken att några av oss ska jobba deltid. Så vi ses gärna över en kaffe om någon vill snacka jobb eller samarbeten!

Vad har ni för framtidsdrömmar? Tänk stort.
– En bransch (nästa steg ett samhälle, en värld!) fri från rasism, sexism, homofobi, transfobi, funkofobi, patriarkala strukturer och kapitalistiska hierarkier.


Vi bad också Feministiska att lista några förebilder inom det feministiska arbetet – och fick tillbaka en hel drös.
Några av våra feministiska förebilder är Minna Palmqvist, Joanna Rubin Dranger, Mireya Echeverría Quezada, Sepidar Hosseini, Sara Parkman, Katarina Bonnevier, Athena Farrokhzad, Farnaz Arbabi, Alexandra Falagara, Brita Lindvall, Bahare Razekh Ahmadi, Ida Östensson, Aleksa Lundberg – listan fortsätter! Dessa stjärnor jobbar alla inom sitt område för ett mer inkluderande och rättvist samhälle, vilket vi är enormt tacksamma för.


För mer om dessa nyskapare, se feministiska.se.

Stad: 
Kategori: