Facebook lät företag rikta annonser till "judehatare"

09:29 15 Sep 2017

Företag som vill göra reklam på Facebook kunde välja flera antisemtiska kategorier.

Fram till den här veckan kunde företag rikta annonser till människor som visat intresse för ämnen som "judehat", "hur man bränner judar" och "varför judar styr världen", rapporterar Propublica. För att testa om kategorierna verkligen fanns skapade Propublica tre annonser och riktade en till varje kategori. Facebook godkände alla tre inom en kvart.

När Propublica konforterade Facebook med det här plockade Facebook bort kategorierna, som ska ha skapats av en algoritm och inte en människa. 
– Det finns tillfällen då innehåll som bryter mot vår policy hamnar på vår plattform. I det här fallet har vi tagit bort kategorierna i fråga. Vi vet att vi har mer jobb kvar att göra, så just nu håller vi på att bygga nya skyddsnät så att inte liknande problem ska inträffa i framtiden, säger Rob Leathern på Facebook till Propublica.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!