Drömjobb: Vemund och Eitil Thorén

Redaktion 15:47 5 Nov 2013

De är sina egna chefer, reser kors och tvärs till leverantörer runt jorden och får rita de kläder de själva vill bära. Vi har pratat om det somliga skulle kalla för "drömjobb" med bröderna Thorén, grundare av klädmärket Mouli. 

Vad jobbar ni med?

– Vi driver ett klädmärke som heter Mouli.

Vad innebär det?

– Vi jobbar framförallt med design och produktion av kläderna men vi är också inblandade i pr och strategi, så det blir en vild mix av allt som är kul.

Hur lyckades ni norpa det jobbet?

– Det var lätt att norpa, det var bara vi som sökte jobbet. Vi grundade Mouli själva!

Vad är den rakaste vägen till drömjobbet, tror ni?

– Rakaste vägen måste vara att välja ett jobb för att man tycker det är kul, det är då man blir riktigt bra på det. Många väljer nog arbete utifrån hur mycket pengar man ska tjäna, det blir sällan något drömjobb av det.

Har det här alltid varit målet?

– Att skapa något själva har alltid varit målet och vi älskar kläder, så det blev en bra match.

Har ni en plan-b ifall allt inte riktigt går som ni hade tänkt dig?

– Eftersom vi satsar 100% på det här så funkar det inte att ha en plan-b, vi är så fokuserade på plan-a. Men skulle allting gå åt helvete så har man absolut lärt sig väldigt mycket på den här resan och det kommer man oavsett vad som händer dra nytta av i framtiden.

Kontakter kan ju vara A och O. Har ni haft några nyckelpersoner som hjälpt er framåt?

– Vi har alltid vågat be om hjälp och insett värdet av att använda våra kontaktnät. Det finns otroligt många nyckelpersoner för oss så det skulle vara svårt att bara nämna några få.

Vad är ert mest okonventionella karriärråd?

– Stressa inte för mycket, tänk på din karriär som en boeuf bourguignon. Den blir jävligt mycket godare om den får koka länge.

Kan alla starta eget?

– Alla kan, men alla kommer inte trivas med det. Att driva eget är väldigt tidskrävande och det måste man vara beredd på.

Vilka i er bransch är de mest besvärliga?

– Det finns besvärliga typer i alla branscher, de försöker man ju undvika så gott det går. Men det finns också olika sätt att vara besvärlig på. Vi måste ju ställa extremt höga krav på oss själva, vår produkt och inte minst på dem vi jobbar med, på så vis är vi nog själva ganska besvärliga.

Finns det något ni vill göra, som ni ännu inte har gjort? 

– Ja! Nästa gång Daft Punk släpper en Around the world så vill vi gärna rita kläderna till videon.

Vad är det konstigaste som har inträffat i ert jobb?

– För 48 timmar sen satt vi med en leverantör i Hong Kong och drack järn som smakade saltgurka, vet inte om det är så konstigt men det smakade iallafall konstigt.

Är modebranschen en soft bransch att vara i?

– Det är soft att göra sin egen grej och vara kreativ men i ett drömjobb så krävs det också extremt mycket hårt jobb, det är en förutsättning för att man ska kunna ha det soft. 

Bröderna är de fjärde i raden av stockholmare vi har pratat drömjobb med, i en intervjuserie i samarbete med Monster.se. Läs intervjun med Klara Svensson här, och Maria Decida Wahlberg här, och den med Michelle Kadir här.  

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!