I sommar är det dags för det sextonde Europamästerskapet i herrfotboll. Ett enormt event för fansen, men också de utomstående som bara älskar att känna pulsen som uppstår när flera länder sluter samman. I år kommer den stora turneringen kommer att bjuda på nyheter, där en av dem är särskilt stor.
Den tolfte juni är det dags för nästa EM på herrsidan och eventet pågår en hel månad fram till tolfte juli. Under turneringens gång kommer 24 länder att göra upp om de åtråvärda medaljerna. Vill du veta vilka alla de deltagande nationerna så följ EM i fotboll på nätet. Onlinetidningen Fotboll.com gör en stor satsning kring årets mästerskap.
Hålls i flest länder någonsin
Till årets fotbollsfest har den europeiska fotbollskonfederationen UEFA gjort en väldigt stor förändring. EM 2020 kommer nämligen att hållas i tolv olika länder, över hela kontinenten. Det blir första gången någonsin i turneringens historia som så många länder agerar värdar.
Anledningen att så många länder är med och arrangerar EM beror dels på att man vill stärka broarna mellan nationerna, dels för att man vill göra sporten mer tillgänglig för fansen. “Det är publiken som är sportens blod och hjärta”, säger UEFA:s president Aleksander Čeferin i ett pressmeddelande.
Som sagt är det inte bara för de fotbollsintresserade som mästerskapet blir en häftig upplevelse. De städer där matcherna äger rum kommer att lysas upp av besökare från världens alla hörn. I samband med eventet kommer det att slås upp marknader och stadsfester där tanken är att gemenskap och samhörighet ska stå i fokus.
EM 2020 utspelar sig i följande städer: Köpenhamn, Amsterdam, Bukarest, Dublin, Glasgow, London, Bilbao, Budapest, München, Sankt Petersburg, Rom, Baku.
EM-låten
En ny turnering innebär en ny global hitlåt. Den officiella EM-låten 2016, “This One’s For You”, producerades av David Guetta och framfördes av ingen mindre än den svenska popstjärnan Zara Larsson. Årets låt är ännu inte tillgänglig, men den kända DJ:n Martin Garrix är presenterad som producent. Han har i skrivande stund 27 miljoner lyssnare per månad på Spotify och ligger bakom megahits som “Summer Days”, “Scare to Be Lonely” och “In the Name of Love”.
Maskoten Skillzy
Varje Europamästerskap har sin egen maskot, som hjälper till att påminna oss om att vi är där för att njuta av underhållningen. När turneringen spelades i Sverige 1992 var det den blågula kaninen “Rabbit” som deltog i ceremonier och reklamsammanhang samt välkomnade publiken på läktaren. Därefter har vi sett en hel del knäppa maskotar i form lejonet “Benelucky”, tvillingarna “Trix and Flix” och den mantlade pojken “Super Victor”.
Årets maskot heter “Skillzy”, en grabb som älskar att visa upp sina skickligheter med bollen. Han hämtar sin inspiration från freestyling och street football. Han ackompanjeras av Liv Cooke och Tobias Becs, som tillhör fotbollsvärldens mest kända freestylers. Se när de presenteras på slutsålda Cruyff Arena i Amsterdam.
Ja, förhoppningsvis blir EM 2020 en folkfest att minnas. Förutsättningarna? De känns goda.