William Spetz Netflix-serie Tore är en rörande dramakomedi om att hitta sig själv i förlusten av andra.
I William Spetz nya Netflix-serie Tore kommer den livsavgörande vändningen som en chock. Från ingenstans dundrar en sopbil in i bild och rycker den viktigaste personen i Tores liv ifrån honom.
– Tore är en serie om att fly från allt som gör ont, säger William Spetz när jag träffar honom efter att det första avsnittet av Tore har premiärvisats på biografen på Skansentorget i Göteborg i samband med Way out West.
– I stället för att hantera sorgen springer han ifrån den. Jag kan känna igen det i mig själv, många av oss har det i oss. om det blir jobbigt tenderar vi att fly på olika sätt. oavsett om det är att man inte vill hantera konflikter. om någon dör, vilket är det konstigaste som kan hända i ens liv, våra hjärnor är inte gjorda för att hantera det. På sätt och vis är det en serie inte om sorg utan om ickesorg. Om att inte sörja.
Spetz har skrivit manuset och spelar själv huvudrollen som Tore, en tillbakadragen och oförlöst 27-årig gaykille som fortfarande bor hemma och jobbar på sin fars begravningsbyrå.
Hur kommer det sig att du valt en begravningsbyrå som skådeplats? Vilka verktyg och symboler har du att jobba med där?
– Som du säger så finns det mycket symbolik i att Tore jobbar med att hjälpa andra sörja men inte kan sörja själv. Den dubbelheten tyckte jag var spännande, att han är omgiven av död och sedan blir drabbad av det själv. Det förstärker på många sätt hans oförmåga. Hans jobb blir ett sätt att fly. Tillsammans med alkoholen och allt annat som kommer sen, säger William Spetz.
Omtöcknad av sorg vandrar Tore vandrar genom staden en kväll och stöter på en gaybåt som pulserar av schlager och neon. I det höstruggiga kvällsmörkret sticker den ut med sitt varma ljus, sina hårdföra machobögar och flamboyanta drags och blir en plats för Tore att både finna och förlora sig i.
Vad kan du berätta om motsatsförhållandet mellan begravningsbyrån och gaybåten i serien?
– De är varandras kontraster. Vi pratade mycket om det med regissören Erika Calmeyer att Tore hoppar mellan två världar. På dagarna är han på bårhus och i kapell och på natten är han på båten och festar.
Det känns som en väldigt personlig historia för dig. Hur mycket William finns det i Tore och hur mycket Tore finns det i William?
– Som alltid när man spelar och skriver så har man bara sin egen kropp och sina egna erfarenheter att tillgå så i allt jag gör hämtar jag från mig själv. Men historien är fiktiv, vilket på sätt och vis ger en tillåtelse att vara ännu mer privat, säger han.
Hur kom serien till? Jag har förstått att du hade fått ett avslag på ett annat projekt precis innan du började med detta. Hur har processen varit?
– Det var jobbigt för jag hade jobbat med den grejen så länge, men så blev det inget med det. Då reste jag hem till Umeå och började tänka på min pappa som alltid har varit en trygg punkt i mitt liv. Tänkte på kärleken jag har för honom. Och började tänka på vad som händer om någon i ens närhet dör. När min mormor dog blev jag besatt av Justin Biebers kalsongkampanj. Jag ville bort från det som gjorde ont och det enda som fick mig att inte tänka på min mormor var att titta på Justin Biebers överkropp. Det var något med den grejen, det glappet, det konstiga som uppstår när vi vill bort från det jobbiga som jag ville gräva i. Det finns mycket komik och sorg där, säger William Spetz.
Som draghjälp till komikdelen bidrar William Spetz parhäst Sanna Sundqvist stort. Hon spelar Linn, en undersköterska som är rapp i käften och utlevande som en direkt motpol till Tores mer tillknäppta karaktär. Hon dyker upp från ingenstans sittande på fönsterblecket med partyhatt på huvudet och en cigg i mungipan och kallar Tore för bögincel.
– Vi känner varandra så väl att vi inte kan fejka det, säger Sanna Sundqvist. Det har uppstått en intim känsla där vi får plötsliga infall och kasta in några repliker som inte är skrivna bara för att få den andra ur balans. Jag bara kastar saker på William. Det kan svänga mellan det komiska och det jättemörka.
Vad har varit den största utmaningen för dig, Sanna?
– Jag förlorade min pappa kort innan det här, det känner jag att jag faktiskt kunde använda mig av … men på ett sätt som känns sunt. Linn försöker nå Tore samtidigt som hon förstår att han har svårt att deala med sin sorg vill han kicka igång honom. För mig var det den stora utmaningen att jobba med dubbelheten i Linn. Hon kämpar med att nå Tore på alla sätt hon kan, men kanske inte på de bästa sätten.
Och för dig, William?
– Det har varit en karusell för det har varit så intensivt. När man ska göra något sådant här måste man gräva där det gör ont i en själv. Det har inte varit lätt. Det har varit det svåraste jag någonsin har gjort, men också det roligaste. Jag har aldrig lärt mig så mycket. Och jag är så fruktansvärt tacksam att det blev av, säger William Spetz.
Tore har premiär den 27 oktober.