Blixtrar och dunder. Gamingkulturen är ett sagolikt under. Det går inte att förklara den svenska spelsagan på ett annat sätt. Den inhemska spelkulturen har inte bara kammat hem seriösa street-kred.-poäng – en av fyra människor i världen har spelat ett spel made in Sweden.
Från demoscenen under det tidiga nittiotalet till dagens Minecraft bonanza. Idag är gamingkulturen i Sverige, och globalt, en livsstil sprungen ur en bransch som redan för några år sedan omsatte mer än hela Hollywood.
Sverige var inte med i den tidigare utvecklingen av datorspel som skedde i USA och Japan. Men under 1990-talet började det svenska datorspelsundret att gro. Ett av dessa var Digital Illusions, som grundades i Småland och efter ett tag landade sitt huvudkontor i Stockholm, en stadsdel där många spelutvecklingsföretag, som med tiden bildade ett viktigt kluster.
Det mest intressanta i den här tillväxtresan är kanske den metamorfos från nördkultur, till en kultur som är jämbördigs hiphop och skejt.
I grunden har det blivit en sport. En e-sport som inkluderar en folklig bas och proffs. De sistnämnda kan bestå av lag och stöds likt ligafotbollen av merchendise och fans. Och som en bekräftelse på sektorns “rumsrenhet” släppte IKEA för några månader sedan en kollektion for gamers.
Det svenska spelundret i siffror
Ikeas nya sortiment består totalt av cirka 30 produkter. Det är inte en modest siffra, under den ligger ett berg av solid statistik som är talande för att den svenska gaminkulturens storhet.
- Över en miljard människor har spelet ett online spel från Sverige. Med spel som Minecraft, Battlefield och Candy Crush på repertoaren är det kanske inte så konstigt.
- Fler än 140 miljoner människor spelar Minecraft varje månad.
- Från 2010 till 2020 ökade intäkterna för den svenska gaming-industrin tjufofemfaldigt, från 130 miljoner till 3,312 miljoner Euro.
- Enligt organisationen Dataspelsbranschen anställer industrin totalt 9 178 människor, varav 5 925 är inom Sverige, fördelat på 435 aktiva företag. Vilket är 13 % fler än under föregående år.
Vad beror det svenska spelundret på?
Om spelandet är ett träd är gaming-delen en stark och bred gren. Medans online-spelandet på casinon är en annan stark gren. Den sistnämnda har sina rötter i de fysiska casinospelen – a la Las Vegas. Genom att exempelvis kika in på https://www.aftonbladet.se/kampanj/casinoguide/ får du inte bara en bra guidning i det svenska casinospelandets ABC, guidens djup och bredd ger läsaren en känsla för hur omfattande också denna gren inom svenskt spel är.
Men hur kommer det sig att det svenska spelträdet bara fortsätter att växa sig så stark i nutiden? Kanske spelar klimatet en roll. Vädret under merparten av året främjar inomhussysslor. En demografi med extremt många ensamhushåll kanske gör sitt. Lägg på den goda digitala infrastrukturen med välbyggt bredband.
Historiskt, kan vi, förutom den allmänna IT-mognaden i Sverige, och de spridda kunskaperna i engelska sannolikt tacka möjligheten för tonåringar att samlas kring gemensamma intressen utan särskilda organisationskrav.
Enligt Centrum för Näringslivshistoria underlättades kommunikationen och den tidiga tillväxten av särskilda arenor för spelutvecklare. Likt musikarenor kunde olika stilar växa fram. Denna mer interna och konstnärligt präglade arbetsnorm kunde spira tack vare bredden och mångfalden i de spelkluster som kom att gro i Stockholm.