Almedalsveckan är inflationens epicentrum, möjligtvis i konkurrens med Zimbabwe. Här går det hyperinflation i seminarier, boendekostnader och inte desto mindre – listinflation.
Så att producera ytterligare en lista för Almedalen är en av de minst coola sakerna man kan tänka sig. Men undertecknad har heller aldrig gjort några anspråk på att vara särskilt cool – däremot på att kunna bedöma vilka andra som är det. Och är det någon lista som faktiskt behövs så är det denna: coolast i Almedalen. Almedalsveckan är nämligen en av världens minst coola platser. Plugghästar överallt! Men den här listan skapar incitament för deltagare att skärpa till sig i det avseendet.
Vad betyder cool? Att vara cool är att att vara antineurotisk, rolig, avslappnad, ha karaktär och integritet, samtidigt som man följer eller i allra bästa fall skapar intressanta trender. Att ha etablerat en position och ett inflytande i något avseende är också en grundförutsättning. Det är inte coolt att bara gå runt och dagdriva som exempelvis varenda människa i Berlin gör. Utifrån dessa kriterier har listan alltså tagits fram.
1. Annelie Williamson
Som vakt och grindhållare på Donners Brunn är Annelie en av veckans mäktigaste personer. En makt som hon inte låtit stiga henne åt huvudet. Tvärtom! Annelie gestaltar gotländsk värme, öppenhet och humor. Man kan till exempel bli anhållen på Donners misstänkt för föregivande av allmän ställning för att ha klätt ut sig till polis på ställets uteservering, för att nästa dag mötas av en stor kram.
2. Jonas Nygren
Han är kommunstyrelseordförande för Sundbybergs Stad, som är den kommun med bäst ekonomi och snabbast befolkningstillväxt. Det är också den singeltätaste kommunen med stans största köttmarknad, Garbos (även om man skulle kunna inflika att köttet på sin höjd håller varmkorvskvalitet). Och på sista tiden har såväl mikrobryggerier som trendiga hotell etablerat sig i staden. Jonas Nygren är med andra ord regeringsduglig. Han representerar också den nya generationens kommunalråd (precis som Ebba Busch-Thor och Aida Hadzialic gjorde innan de bytte jobb): de unga, vackra och begåvade, i bjärt kontrast till tidigare generationer i samma kår. Allt detta måste uppmuntras!
3. Ellinor Eriksson
Robotisering är årets starkaste ämnestrend i Almedalen och Ellinor vann när det ställdes till med robot wars mellan fyra ungdomsförbundsordförande. Dessutom är hon en av få personer som kan bära upp en rosett i håret med värdighet.
4. Leo Razzak
Som en av Almedalens största begåvningar är han också en av få som har krossat illusionen om att det pågår en massa viktiga saker under veckan. Det gör det inte. Därför går Leo runt och äter glass och pratar med folk. Det är så man får ut mest av tillvaron här nere. Dessutom dansade han så att Kent Ekeroth och Linus Bylund vid drinkbordet bredvid bleknade när det var Out Of Office-fest på Kallis.
5. Fredrik Andersson & Johan Petré
För andra året i rad ställer de till med invigningsfest i Almedalen, tillsammans med landshövdingen. Att alliera sig med hövdingar är coolt bara det. Men att ställa till med stans bästa fest är ännu coolare!
6. Per Nilsson
Att vara moderat kommunikationschef och modebloggare är en kombination som är lika sällsynt som den är intressant.
7. Seher Yilmaz
Som ordförande för opinion-Sveriges creddigaste organisation blev man nästan lite sugen på att diskvalificera Seher Yilmaz för att undvika självklarheter. Men man ska inte avvika för sakens skull. Givetvis ska hon vara med, som vid sidan av några av våra mest centrala ministrar sannolikt är veckans mest efterfrågade person.
8. Ida Karlbom
Som ansvarig för veckans exklusivaste dagliga mingel, Skandias, har Ida Karlbom en särskild betydelse. Det är en makt som hon hanterar på ett meritokratiskt och inte särskilt nepotistiskt sätt, på så sätt ovanligt för att vara Almedalen. Dessutom är hon sällsynt begåvad.
9. Hedvig Hagwall Bruckner & Pontus Thorén
De arbetar med reklam och tillhör den bråkdel av den enfaldiga reklambranschen som faktiskt uppvisar ett ordentligt samhällsintresse. Och de kommer till Almedalen för att prata om huruvida reklam kan bryta normer. Intressant!
10. Jonas Ahlén
Som vd för en av Sveriges största kapitalförvaltare hoppar han nu av SPP Storebrand för att starta eget. Det kan behövas en start-up-scen inom investment banking! Med nischad inom hållbarhet och tillväxtmarknader täcker han in både mänsklighet och trendighet. Det väger tungt, om än inte lika tungt som hans klarsynthet.
Läs även: Frans Strandbergs förslag för att hotta upp Almedalen.