Foto: Eric Danger.

Da Buzz: "Vi har alltid intresserat oss för grafisk design"

Redaktion 08:00 7 Dec 2023

Nittiotalsikonerna Da Buzz släpper en t-shirtkollektion för att hylla vår tids största travstjärnor.

I oktober 1993 gick startskottet för det allra första V75-loppet någonsin. För att fira 30-årsjubileet har ett annat nittiotalsfenomen anlitats för att designa en exklusiv kollektion av t-shirts. Det är inga mindre än den värmländska duon Da Buzz som har tagit steget in i modevärlden. Motiven utgörs av sju av sportens mest ikoniska hästar i form av Ina Scot, Maharajah, Järvsöfaks, Copiad, On Track Piraten, Delicious och San Monteur.

Är det här det största som har hänt er sedan Karlstad namngav en av sina stadsbussar efter er 2011?
– Det är det absolut! Frågan är om inte detta slår bussen. Kommer Nöjesguiden ut i Karlstad?

Nej.
– Då slår det här bussen, haha. 

Hur hamnade ni i det här projektet? 
– Vi har alltid intresserat oss för grafisk design och själva gjort våra skivomslag så steget till mode för oss är inte så långt även om det är en ovan roll. I Värmland som vi kommer från är travet väldigt stort och vi är många som minns dessa hästar så att få vara med och hylla dem känns stort. Vår största passion har alltid varit musiken, och i detta samarbete har vi fått möta fantastiska människor som har samma passion till travet. Det är båda sammanhang som berikar ens liv och det är väldigt fint.

Da Buzz, som idag består av Per Lidén och Annika Thörnquist, bildades först i det absoluta slutet av nittiotalet men har trots detta fått klä skott för ett helt decennium. Få grupper är så starkt förknippade med tidsepoken som den värmländska duon vars största hit Do You Really Want Me fortfarande spelas friskt på nostalgiska radiokanaler.

Hur ställer ni er till det?
A: Det är väl fint? Det hänger såklart ihop med att vi är ett nostalgiband. Man vill sätta en etikett på oss och då blir det nittiotalet, fast vi kanske egentligen inte riktigt är det. 

Är ni själva nostalgiska? 
P: Bra fråga. Absolut när det kommer till musiken och att skriva låtar. Det fanns något med musiken förr som innehöll starka melodier. De skrevs ofta i ensamhet med någon som kämpade och det var på gitarr eller piano. Men annars vete tusan om vi är så nostalgiska faktiskt.
A: Lite nostalgiska är vi nog. 

Förutom kopplingen till Värmland, vad är er relation till hästar och trav sedan innan?
P:  Min syster tvingade mig att rida när jag var liten och när hon var sjuk fick jag ta hand om hennes hästar. Jag red och blev avkastad och hatade hästar ett tag. Sedan älskade jag hästar.  Men Karlstad är också en stor travstad så att man kommer i kontakt med det automatiskt om man växer upp där.
A: Jag var väl ingen riktig hästtjej direkt, men min bästis var det. Jag hängde med henne en del i stallet och red lite grann. Men även i vuxen ålder har jag faktiskt tagit några ridlektioner.
P: Vi var på Solvalla i samband med det här jobbet och man får sån otrolig respekt för de här djuren. 

Utan att lägga någon värdering i det så skulle väl Da Buzz lika gärna kunna vara namnet på just en travhäst? Snarare än en linjebuss, menar jag. 
A: Det har funnits! Någon gång i början av 2000-talet fanns det en häst som hette Mrs Da Buzz. Jag vet inte så jättemycket om den, mer än att den tävlade i V75.

Stämde ni den för varumärkesintrång?
A: Nej det hade varit lite väl lågt att stämma en häst. Vi tyckte mer att det var kul.
P: Och det gick ju bra för den! 

En av de hästar som förevigats genom kollektionen är det legendariska varmblodet Maharajah. Kan ni inte berätta lite om hur ni tänkte kring avbildningen av honom? 
A: Vi fick gjorde lite research och pratade med folk som hade en relation till honom och vad vi fick klart för oss ganska fort var att han var något alldeles extra. En kraftfull krigare, men samtidigt otroligt snäll. Det var det vi tänkte på när vi gjorde designen.
P: Han var också extremt framgångsrik.  Samtidigt som han hade en lång karriär som gick upp och ner. Och sen kom tillbaka upp igen.

Kände ni igen er i det?
P: Haha, absolut! 

Det är inte bara V75 som jubilerar 2023 utan hösten markerar också Da Buzz 25-årsjubileum. Detta firas med såväl ett nytt album som en turné. 

Hur ser er publik ut idag?
P: Den är otroligt spridd. Från 20 till 60 år och inte alls särskilt homogen.
A: Det är väldigt roligt att se hur olika generationer möts, även om det kanske mest är de unga som står längst fram och skrålar med i låtarna.

Trodde ni i slutet på nittiotalet att ni skulle hålla på såhär länge?
P: Nej nej nej, absolut inte.
A: För det första hade vi inte tid att tänka på det. 

Ni befinner er precis i sluttampen på en längre turné. Hur ser det ut för vintern och nästa år? 
P: Det börjar fyllas på för våren. Vi har spelat mycket i Sverige nu och har några gig kvar, sen i vår och sommar blir det ett gäng festivaler i Norge.  

Det är många kulturyttringar som flörtar med nittiotalet just nu. Det måste ju spela er rakt i händerna? 
P: Det märks absolut på antalet förfrågningar vi får att det finns ett intresse för den här musiken generellt.
A: Vi har aldrig gjort några collabs tidigare heller men nu är det Det är många producenter som rycker i oss så det är inte alls omöjligt att vi gör några samarbeten nästa år. 

Vilka då?
A: Haha, det får vi se. 

Vad kommer först, texterna eller musiken?
P: Det är viktigt med en stark melodi. Sen bygger man vidare på det och skriver en text som passar ihop med melodin.

En sak vi faktiskt inte kan låta bli att toucha är det faktum att cirka hälften av alla artiklar som finns publicerade om er handlar om att en viss statsminister hade er som favoritgrupp. Vad har det gjort för er karriär?
P: Det blev en så himla stor grej av det där.  Dels var han ju rätt ikonisk på den tiden han var statsminister. Plus att det blev någon slags höger-vänstergrej, även om vi själva är helt opolitiska. 
A: Samtidigt blev det också lite finkultur mot fulkultur. Det är många som gillar oss liksom lite i smyg, men han vågade erkänna det. Det tycker jag hedrar honom. 

Ska ni skicka en t-shirt till honom?
P: Han har fått ett signerat album tidigare, och vi gjorde faktiskt Bingolotto tillsammans för längesedan. Så det får vi nog göra.

Hela t-shirtkollektionen finns här.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 11, 2023.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!