FOTO: ERIK FHÖLENHAG.

”Charismatic Megafauna är en kontemplation över vår samtid"

10:19 15 Oct 2021

Filmskaparna Fredrik Wenzel och Jesper Kurlandsky berättar för Nöjesguiden om sin audiovisuella naturfilmsodyssé. 

Charismatic Megafauna lutar sig varken mot David Attenboroughs berättarröst eller något slags forskarsnack - men är likafullt en naturfilm, med pampig musik och ett viktigt budskap om vår samtid och människans inverkan på naturen. Den Guldbaggebelönade filmfotografen Fredrik Wenzel (The Square, Turist, Farväl Falkenberg) och producenten Jesper Kurlandsky (Jimmie, X&Y, Apan) tar med den pandemitrötta biopubliken på en lugn audiovisuell resa ”från Kapstadens kåkstäder till Waurastammen vid Xingufloden, genom Atlasbergens dimma och Pekings natthimmel.” 
— Vi ville pröva hur mycket värme formatet tål idag. Gå den varma, den smeksamma vägen. Man vet ju hur lätt och i viss utsträckning hur bejakad kylan är i filmformatet. Och vi ville ta det åt andra hållet. 

Är Charismatic Megafauna ert inlägg i klimatdebatten? En reaktion på klimatångest?
Jesper: Från början hade vi lust att skapa en kontemplation över vår samtid. Och i bästa fall ett par ögonblick av insikter som jag tror knyter samman många av de stora problem som vi har idag. Vi påstår inte att vi har hittat någon form, men det var en del av incitamentet.

Hur kom ni in på idén att välja en ordlös kontemplativ form? 
Fredrik: För några år sedan började jag ladda ner olika idrottsevenemang, framför allt tennismatcher direkt från source. Utan kommentarer. För det är ju som så de går ut och så får alla lägga till sina egna. Jag började titta på dem, bara med ljud från matcherna utan att någon förklarade hur det gick. Och jag insåg att jag inte fattade någonting. Det kändes som om jag aldrig sett en tennismatch förut. 

Varför tennis av allt?
F: Vi båda har varit fascinerade av att närma oss någonting som inte rör sig i det uttalade. Vi är så vana vid att någonting håller oss i handen. Vilket typ av narrativ det än gäller. Vi var nyfikna på att se vad som skulle hända om vi klädde av dramat. Typ bara betraktade ett fenomen.

J: Låter det som ett logiskt sätt att kliva in i det filmiska universumet på?

Ja, funkar för mig. Men hur får man finansiering för ett sånt genreoklart projekt? 
J: Det brukar finnas mycket kritik kring möjligheten att göra film i Sverige. Oavsett om det är Filminstitutet eller regionala fonder eller SVT. Men det är viktigt att man i så stor utsträckning som möjligt inte underskattar deras kompetens utan att man verkligen gör allt man kan för att artikulera allt man är ute efter. När man gör det tycker jag att vi har ett rätt otroligt stödsystem i Sverige.  Jag tycker sällan att man känner: Nä, de fattar ingenting. 

Är det ert första långfilmssamarbete? 
F: Första långfilmen vi har gjort tillsammans.  
J: Vi har gjort två projekt tillsammans med Berwaldhallen tidigare, båda över en timme långa. Och också helt utan ord, vi är väl på vår fjärde timme eller någonting av verbalfria bilder.

Har ni bråkat mycket?
F: Det är klart att vi bråkar. Jesper är så… Jag är så temperamentsfull och han är så konflikträdd.

Får du säga sista ordet? 
F: Nej, det får jag inte. Det är faktiskt tvärtom. Blir man arg så har man förlorat.

Ni har visat filmen några gånger förut. Dess förra version kallades till och med för ”pekoral av det värsta slaget”. 
J: Det är så himla spännande att visa saker som man själv känner sig osäker på.
F: Både Jesper och jag har varit nyfikna på hur långt vi kan gå.
J: Det kändes som värdefulla testvisningar. Bara att se hur det kändes att vara med i ett stort rum. Det var ändå ganska många saker som vi prövade med den här filmen som vi inte visste var det skulle landa hos en publik.

Charismatic Megafauna finns ute nu. 

Stad: 
Kategori: