Call of Duty: Black Ops 4

Redaktion 13:47 12 Oct 2018

Ett samtal med designchefen David Vonderhaar och creative directorn Thomas Wilson. 

Det är något väldigt fascinerande när TV-spel föranleder världen in i förändring och utveckling. Hur vi har gått ifrån att utöva och hobbyspela till att utöva och specialisera, till en nivå där specialisering övergår in i unik rollfördelning och identifiering som individ i det vardagliga livet. Call Of Duty är nog det absolut största spelet i världen som grundligen inte är baserat på fiktiva världar, eller fullt animerade karaktärer. Och vi alla vet att med "great power", så kommer "great responsibility". Att tillfredsställa miljontals fans årligen med tiotusentals olika typer av förväntningar kräver dedikerade individer vars hängivenhet inte fallerar oavsett omständigheter. Att skapa en produkt där specialisering och identifiering möjliggörs, där framtida karriärer möjliggörs samtidigt som det ska kunna vara ett spel där den vardagliga TV-spelaren kan skapa goda minnen och nöje.

Jag träffade nyligen David Vonderhaar som är Game Designer Director på Treyarch. Treyarch är studion som utvecklar av Call Of Duty: Black Ops-serien till Activision. Jag träffade även Thomas Wilson som är Creative Director för Beenox, supportorganisation till Treyarch som utvecklar PC-versionen av Black Ops 4

Hur har utvecklingen för det här spelet skett i form av att tillfredsställa alla de ofantligt många spelare ni har och hur har det påverkat spelets gång samt expertisen i spelet?
David: Jag menar, det är ett spel som vi har jobbat på i tio år på många sätt. Hänvisat till Black Ops 1, 2, 3 och nu 4. Inte många spel får en fjärde utgåva så vi har saktat ner spelet på många sätt men även speedat upp spelet på flera sätt. "Blackout", Battle Royale läget, körs lite snabbare än andra typer av Battle Royale erfarenheter som man kan ha fått men "Multiplayer"-läget har saktat ner farten lite grann. Du har nu "150 Health" och du har möjligheten att läka din egna spelare, så när spelaren själv har ett individuellt ansvar och är oberoende av andra faktorer så som andra spelare så berättar inte spelet för individen hur spelet ska spelas, utan spelaren bestämmer själv hur spelet ska spelas. Så om spelet upplevs som snabbare så är det för att du är snabbare spelare och om spelet går långsammare så är det för att du själv är en långsammare spelare. Vi vill verkligen att spelet ska kunna vara tillgängligt för alla de miljoner människor som älskar Black Ops spelen. Om du någonsin har spelat ett Black Ops spel eller om du inte har det så har vi initierat ett nytt sätt att komma in i spelet, till exempel så har vi något som kallas för Specialist Missions som är en slags träning för dig som aldrig har spelat Black Ops förut så att varje individ kan lära sig de olika typer av karaktärer och roller som kan väljas i spelet.

Zombies-spelläget har också fullständig egen anpassning vilket gör att du kan vrida ner spelet till en lättare erfarenhet för inlärning eller vrida det till en "verklig" erfarenhet där om du ens blir nuddad av en zombie så förlorar du. Så om du någonsin har lirat ett Black Ops-spel så är Black Ops 4 ett spel där du kommer hänga med direkt, men har du inte spelat det förut så har Black Ops 4 ett bra antal sätt att initiera din inlärning och introducera dig till spelet. Det är som en slags nollställning på många sätt.

 

"E-sporter är för alla inte bara för proffsen."


Vad tror ni framtiden håller för Call Of Duty i form av e-sport när e-sporter blomstrar som de gör och utvecklar & definierar en plattform av tävling, utveckling och drömförverkligande för TV-spelandet?
David: Vi har en otroligt stor tävlingsagenda för Call Of Duty, vi har meddelat alla våra planer för vår Call Of Duty-världsliga, vilket också inkluderar en ny ännu större prissumma att vinna hem i år. Det som är riktigt bra och det som jag verkligen gillar med e-sport är att e-sport drar väldigt mycket uppmärksamhet till spelet, och det skapar en aspirerande spelartyp, och nu vet jag inte om du tävlar i någon form av idrott, men vi alla önskar att vi var professionella atleter eller hur? Det är bara några få av oss som är det, men vi får möjligheten att spela deras sport. Så i Call Of Duty:Black Ops 4 så kan du spela spelet med andra individer som också aspirerar till att bli proffs. Vi kallar det för "League Play", "Arena" och "Gauntlet Challenges". Så du kan egentligen spela tävlingsinriktat precis som proffsen spelar, med samma regelverk som proffsen spelar under och därifrån bli rankad. Men mer vardagligt så kan du spela våra "Gauntlet Challenges", och Gauntlet eventen är väldigt lätta att förstå. Du måste vinna två eller tre gånger innan du förlorar två eller tre gånger. Om du sätter ihop en "Win Streak" på två eller tre så anses du vara en vinnare eller hur? Så det här är hur vi slår ihop bägge världarna av hur proffsen spelar och hur icke-proffsen spelar. Så vad är visionen i framtiden? Att allt det här är en endaste enhet. Och det här spelet har tagit otroliga framsteg mot visionen men vi har även tagit steg mot denna vision sen Black Ops 1. För att göra e-sport ännu mer tillgängligt för den som har ett annat jobb, personen som inte tjänar pengar på spelet än. Så att personen kan förstå vad som händer, spela som proffsen spelar och självklart förstå formatet på ett enkelt sätt. Så vi har verkligen kämpat, det är en agenda för det här spelet, att bidra med tillgänglighet till e-sport för alla andra individer som inte är proffs än. Jag är väldigt glad att du ställde mig den frågan för det är inte många som har frågat mig kring hur visionen ser ut på den fronten. E-sporter är för alla inte bara för proffsen.

Call of Duty: Black Ops 4 finns ute nu.

Stad: 
Kategori: