Den ständigt aktuella konstnären Yasmina Karli Malmsten bjuder in till ett konstnärskap som spänner mellan grafik, skulpturer och måleri.
Cowgirl Gallery är relativt litet. Idag är det helt tomt på folk och stolarna står staplade på varandra. På golvet ligger papp utlagt för att skydda det schackrutiga golvet från den rosa färg som Yasmina Karli Malmsten har använt för att måla på väggen. Yasminas konstnärsuttryck känns igen på långa vägar. Ofta är det kroppar avmålade i olika former och situationer.
– Det var något med de första krokilektionerna som jag tog på folkhögskola. Jag tror det var första gången som det kändes som att en kropp bara fick vara en kropp, i ett helt oladdat sammanhang. Man bara avbildar den för exakt vad den är. Det tyckte jag var så himla fint.
Sedan dess har kropparna fortsatt följa med Yasmina. De satte tonen på hennes framtida konstnärskap. På väggen inne på Cowgirl Gallery är det just hennes unika kroppar som finns målade. På frågan vad det är med människokroppen som fascinerar henne så mycket kommer svaret snabbt.
– Kroppen är en del av dealen för att vara här och leva ett liv. Det känns som om det finns så mycket komplexitet kring kroppen – så mycket att förhålla sig till - men den är också helt fantastisk. Den gör allt för oss och den är väldigt vacker.
Förutom människokroppen inspirerar även personliga relationer och erfarenheter hennes konstnärskap.
– Man kanske upplever något som känns nytt för en själv men egentligen är det ganska allmänmänskliga händelser men de erfarenheterna man är med om är en egna. Även om det känns som att det här är något som alla människor genomlever har ju alla sina personliga referenser och sitt eget perspektiv, så det blir ju ändå alltid en originell upplevelse, säger Yasmina och fortsätter:
– Det är just det som jag tycker är kul att gestalta och försöka översätta det till bilder på något sätt. Även om man upplever något som känns väldigt heartbreaking kan jag ta med mig det in i konsten - det är det fina med att vara konstnär.
Hur är det att förvandla en sådan känsla till konst?
– Jag tycker det är befriande. Det känns som någon form av bearbetning. Man tar allt det jobbiga man gått igenom, och tänker ”vad ska jag göra av det här?” så processar man det och gör det till något vackert eller relaterbart. Man förädlar det helt enkelt.
Från början var mycket av Yasminas konst centrerat kring en grafisk uttrycksform. Den senaste tiden har hon vidgat sitt konstnärskap till såväl skulpturer som måleri.
– Jag tänkte alltid att måleri skulle vara en annan grej. Med ett uttryck som har varit ganska grafiskt så blir det mycket de här blocken av färger – vilket fortfarande är kvar då det är min bildvärld, förklarar Yasmina och fortsätter:
– Nu är det en målerisk nivå som har lagts till eftersom man har mer möjligheter när det kommer till måleri att ta lite snabbare beslut. Det är en helt annan process där man kan vara friare och lite mer spontan i sitt uttryck.
Liksom måleriet så finns hennes skulpturer utplacerade lite här och var i det lilla galleriet. Till skillnad från måleriet är de inte människokroppen som är avbildad utan något som mer liknar blommor.
– Jag var hemma under pandemin och kände att jag ville ha något som kändes mer taktilt. Att rita digitalt går så snabbt och det är ett jättebra verktyg men jag kände verkligen för att göra något hands on. Det är väldigt dopaminkickigt att ta saker från det mentala in i den fysiska verkligheten.
Yasmina Karli Malmsten är aktuell med en soloutställning på Cowgirl Gallery.