Foto: Catrine Thörncrantz

Beerfest – en ölfestival som går all in

09:24 14 Nov 2014

Idag börjar All In Beerfest i Göteborg. En två dagars ölfestival med syfte att främja bryggerier och beslutsfattare från hela världen. Bakom festligheten ligger fantombryggeriet All In Brewing, också det från Göteborg, som även kommer att delta under Nöjesguidens Ölmässa i januari. Vi tog oss ett snack med Victor Dahlberg på All In.

Vilka är All In Brewing?
–Vi är ett Göteborgsbaserat bryggeri som drivs av åtta personer med lite olika inriktningar och arbetsområden. Min kollega Pelle Frost drog igång hela projektet i slutet på 2012 och började involvera ett antal vänner och bekanta för att få igång ett bryggeri. Idag har All In-projektet vuxit och ynglat av sig och vi driver numera även ett import- och säljbolag, anordnar en egen ölmässa och några av oss driver även restaurangen Brewers Beer Bar i Göteborg tillsammans med några från Dugges Ale- och Porterbryggeri.

Varför heter ni All In Brewing?
–Namnet kommer från Pelle, när han i uppstartningsfasen insåg att om detta projekt skulle kunna dras i hamn så skulle vi vara tvungna att gå all in i det, vilket jag nog får säga att vi gjort. 

Hur många öl har ni hunnit brygga hittills?
–Vi har snart hunnit släppa 30 olika kommersiella öl – vissa har vi bara bryggt 20 liter av, andra har vi bryggt 6000 liter av. Vi har redan nu haft en del öl på Systembolaget men än så länge bara i tillfälliga sortiment och mindre utgåvor.

Vilken tror du är nästa öltrend?
–Sedan ett tag tillbaka har vi sett att IPA-trenden har börjat följas av moderna tolkningar av syrliga ölstilar, exempelvis den syrliga veteölstilen Berliner Weisse. Själv tror jag mycket på att vi kommer fortsätta se humledrivna öl men med större fokus på nya europeiska humlesorter där man försöker få fram samma fruktighet som de amerikanska varianterna. Dessutom är öl bryggda med frukt hett just nu. Mer sådant!

Ni ska vara med på Nöjesguidens ölmässa i januari, vad fick er att tacka ja till den?
–Att Nöjesguiden vill lyfta fram småbryggerier känns skitkul och att få vara en del av det var självklart när vi fick frågan.

Vad kommer ni att ta med er dit?
–Vi kommer att ha en hel radda med nya öl klara tills ölmässan går av stapeln så det kommer bli både ett och annat gott kan jag lova!

Nu till helgen går er egen ölmässa All In Beerfest av stapeln för andra året i rad. Hur är det att som bryggeri anordna en ölmässa?
–Till skillnad från många stora mässor handlar vår mässa om att låta bryggerierna och människorna där bakom skina. Vi är ju själva ölnördar hela bunten och det är grymt att få möjlighet att testa öl från sina favoritbryggerier. Dessutom blir det ett forum för deltagande bryggerier att hitta varandra och brygga samarbetsöl med mera.

Hur är intresset för större och mer publika ölmässor inom branschen?
–Mässor ses nog som ett rätt bra sätt att synas. De större mässorna är dock svåra att gå runt på som litet bryggeri – man får hyra en dyr utställningsplats och får betala en del av vinsten på ölen som man säljer. 

Vad ska en bra ölmässa innehålla?
–Bra bryggerier. Bra besökare. Bra bärs.

Hur ser du på det ökade intresset kring öl och bryggning bland allmänheten?
–Jag tycker att det är fantastiskt kul. Vi har ständigt folk som kommer för att prata öl och hembryggare som låter oss testa deras alster för att få kritik på ölen. Att brygga öl känns som det nya stoppa korv. 

Jag läste nyligen om Felicia Nordström och Elin Carlssons satsning att brygga öl för att uppmärksamma kvinnliga ölentusiaster. Varför finns det så få kvinnliga bryggare, tror du?
–Ja, det är ett fantastiskt roligt projekt och både Felicia och Elin är goda vänner till oss. Det finns idag tyvärr en försvinnande liten del kvinnor som arbetar i bryggbranschen men bland konsumenter tycker jag mig se minst lika många kvinnor som nördar ner sig nu för tiden. Jag tror definitivt att vi kommer se allt fler kvinnor i branschen. Bryggare som Jessica Heidrich på St Eriks har varit en stor förebild och idag finns kvinnliga bryggare både på Nya Carnegiebryggeriet och Mohawk.

Vad är grejen med ölsnubbar och skägg?
–Öl är gott. Skägg är snyggt. What’s not to like?

Nöjesguidens Ölmässa går av stapeln sista helgen i januari 2015.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Signum

Det är en snårig väg att färdas för att ta sig till Thomas Sjögrens nya restaurang. Men det är det värt.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!