Shotluckan får sälja dunderhonung.
Trots otaliga meningsskiljaktligheter mellan barkedjan Shotluckan och Bamsesförlaget får baren med inriktning på shottar nu servera dunderhonung. Redan i september uppmärksammade Dagens media att ett ärende mot namnförslaget låg hos Patent- och registreringsverket, nu står det som sagt klart att Bamse dessvärre har förlorat: Patent- och registreringsverket anser inte att "dunderhonung" är ett tillräckligt välkänt varumärke.
– Eftersom Bamse och hans värld riktar sig mot barn tycker Bamseförlaget att det är särskilt vilseledande och fel att namnet "Dunderhonung"används på sprit, sade varumärkesjuristen Lars Thyresson, i september, till Dagens media.
Och, det är just det som Bamses egna förlag vänder sig emot.
– Kopplingen till sprit är olämplig, som vi ser det. Det gör det här lite värre, säger Bamseförlagets vd Ola Andréasson till Nyhetsbyrån Siren.
Baren har för sin del sagt att dunderhonungen de serverar inte är ett varumärke som vänder sig till barn, utan är avsett att användas för spritdrycker och att det därför inte finns någon risk för förväxling.