Hard seltzer-pionjärerna på Fors tycker att branschen ska bli mer transparent.
Sverige är ett hälsomedvetet land. I matbutiker vrider vi på förpackningar för att utforska näringsvärden och innehåll. Samtidigt är Sverige ett land som konsumerar stora mängder alkohol. Och då verkar alla regler för vad man stoppar i sig sluta gälla.
– Det finns inga krav på att skriva ut innehållet i alkoholprodukter, så vi har liksom glömt att bry oss om vad som finns i öl, cider och annan alkohol. Argumentet brukar vara att alkoholen ändå är mer skadlig än de övriga tillsatserna vilket vi tycker är orimligt, säger Torkel Bjärneman och Felix Lissåker som driver Fors Ready To Drink.
De gör alkoholhaltiga drycker med korta innehållsförteckningar och var tidiga i Sverige med att lansera hard seltzer. Hard seltzer är en kalori- och sockersnål dryck gjord på kolsyrat vatten, naturlig smaksättning och alkohol. Smaken är snarlik smaksatt bubbelvatten. Produkten slog igenom med buller och bång på den amerikanska marknaden för några år sedan, men har ännu inte riktigt fått fäste i Sverige. Drycken påminner om drinken vodka soda men kostar och serveras som en öl, i burk eller flaska.
– Jag bodde i USA och såg hur det serverades en dryck som såg ut som ett glas vatten i barerna. Den var fräsch och innehöll inget socker eller tillsatser. Jag köpte med mig en burk hem till Felix och vi kände direkt att ”Den här måste vi ta till Sverige”. Två månader senare hade vi en produktion av vår egen hard seltzer på gång, säger Torkel.
När blir hard seltzer standard på krogen i Sverige?
– Det är på väg, men vi har fastnat i hönan och ägget-situationen. Restauranger vill inte ta in produkten innan gästerna efterfrågar den. Vilket få gör, eftersom det ännu är nytt och okänt. Det bästa sättet att synas är på Systembolaget, men de är försiktiga med trender och vill se en efterfrågan på restauranger och barer innan de börjar sälja en ny produkt.
Ni är pionjärer, men idag finns ett flertal hard seltzer-producenter där ute.
– Det är kul att vi är flera som hjälps åt att bygga kategorin. Det ligger och bubblar, lite som Red Bull gjorde innan energidrycker exploderade. Rastlösa som vi är började vi leta nya möjligheter att expandera varumärket. För ett litet tag sedan fick vi träff och blev uppringda av Systembolagets inköpare. De ville lansera vår nya linje, Fors Cocktails, i sitt fasta sortiment vilket innebär stora förändringar för oss. Klirr i kassan såklart, men också att vi kan utöka vår verksamhet som hittills varit en bredvidsyssla. Det är jättestort att Systemet valt att satsa på oss som är en liten okänd producent framför de väletablerade storföretagen.
Ni har alltså flera olika drycker nu?
– Ja, vi har två produktlinjer, cocktails och hard seltzer. Vårt ursprungliga och långsiktiga mål är hard seltzers. Men nu expanderar vi med en ekologisk Tom Collins. Det är en klassisk och fräsch drink baserad på lemonad och gin. Vår grundbult är att kunder ska kunna göra medvetna val och en förutsättning är att innehållet står på flaskan. Sockret och spriten är ekologiskt och vi har jobbat hårt för att kunna ta bort konserveringsmedel och andra tillsatser.
Så vem är den typiska Fors-sipparen?
– Alla som uppskattar att dricka något fräscht på en uteservering i solen men inte vill ha öl eller cider. Även vi som gillar öl vill inte alltid dricka det en hel kväll. Det är perfekt att slå emellan med en Fors Tom Collins eller en Fors Hard Seltzer.
Varannan vatten?
– Haha, det var du som sa det. Drinks in motion är vår slogan!
Tom Collins är en klassisk ginbaserad cocktail med citronjuice, socker och sodavatten som skapades i London under 1800-talet.
Från och med den 1 september kommer Fors Tom Collins finnas i Systembolagets fasta sortiment.