New York-bor använder uthyrningssajten Airbnb frekvent för att dryga ut kassan. Men istället för att hyra ut längre perioder till New York-invånare väljs turister. Nu satsar sajten på Sverige, där bostadsbristen också är ett faktum. Sanna Samuelsson tar en titt på utvecklingens baksidor.
I New Yorks tunnelbana har invånare och turister nyligen mötts av stora annonser från korttidsuthyrningssajten Airbnb. ”New Yorkers agree: Airbnb is great for New York City!” var budskapet. Till kampanjen hör också videor med tårdrypande berättelser från New York-bor som med hjälp av sajten lyckats bo kvar i sina områden, där hyrorna har höjts under de senaste decennierna.
Att Airbnb annonserar i New York är ingen slump. I staden finns ett stort antal lägenheter upplagda till uthyrning på sajten. Men där har också stark kritik riktats mot företaget. Hotellbranschen ser rött efter uteblivna intäkter och hotellfacket över uteblivna jobb. Lokala organisationer kritiserar Airnbnb för att de skapar en situation där hyresvärdar tjänar stora pengar på att hyra ut lägenheter till turister istället för till New York-bor.
New Yorks allmänne åklagare har nyligen utrett korttidsuthyrningarna via Airbnb och kommit fram till att sajten inte är bra för New York. I rapporten nämns att Airbnb-uthyrningar i New York förväntas generera 282 miljoner dollar under 2014, vilket säger något om omfattningen.
Även i andra städer har kritiken varit stark, särskilt i San Fransisco där bostadsbristen är svår. Det är tydligt att problemen med Airbnb främst märks i de städer dit många yngre turister vill åka. I Barcelona och Berlin finns regler mot korttidsuthyrning. Men de verkar inte följas om man ser till hur många som hyr ut lägenheter där. Pengarna är för lätta att tjäna, marknaden för svår att kontrollera.
Att Airbnb annonserade i New Yorks tunnelbana pekar också på hur viktig deras självbild som företag är. De vill gärna göra gott, eller ge intryck av att göra gott. ”Sharing economy” är ledordet, vilket översätts till delningsekonomi på svenska. Det är en term som används ofta idag, både om fenomen som couchsurfning och bilpooler. Det är ofta kopplat till startups och appar som Airbnb eller TaskRabbit, där man hyr ut sig själv för ”ärenden”, som att gå till affären och handla.
Detta är exempel på en ny retorik kring företagande. När dessa tech-företag, ofta baserade i Silicon Valley i San Fransisco eller Berlin, lånar sin retorik från politiska rörelser blir konsumentval inte längre ekonomiska transaktioner, utan ett sätt att ”göra skillnad” och bygga ”community”. Men dessa start-ups och techföretag från Silicon Valley, Berlin och Stockholm i vissa fall, har också riktiga agendor. De ändrar världen genom kapitalism så att det ska bli företagsvänligare för dem. Där politiska processer är långsamma och byråkratiska gör tech-företagen häftiga presentationer på TED Talks och dricker gröna juicer, samtidigt som de, i Airbnb:s fall, kampanjar för uppluckrad reglering av hyreslagar i till exempel New York.
I november meddelande Airbnb att de planerar att satsa på Sverige, bland annat med en stor reklamkampanj i Stockholm. Sajten har vuxit i Sverige, dels har antalet svenskar som använder den vid resor blivit fler, dels har de som väljer att hyra ut sina hem ökat. I Stockholm finns det enligt ett pressmeddelande från Airbnb runt 3 500 boenden som hyrs ut just nu. Uthyrningarna har ökat med 130 procent det senaste året. Bara på stadsdelen Södermalm finns i skrivande stund mer än 1 000 lägenheter upplagda för uthyrning. I Malmö finns också många att tillgå. I Göteborg färre, av någon anledning.
Hur kan vi förstå företaget och tjänsten Airbnb i Sverige, där bostadskrisen är akut i många städer? Debatten som förs i många andra länder saknas här. Till den här artikeln kontaktades tre aktörer verksamma inom bostadssektorn, men ingen hade reflekterat över utvecklingen. Men det betyder inte att det är oproblematiskt, när uthyrning för ockerhyra en helg till en turist är mer lukrativt än att hyra ut lägenhet eller rum längre perioder till gängse invånare som söker bostad. Men vad är egentligen skillnaden? Gör bostadsbubblan i Stockholm att vi måste hyra ut våra lägenheter till turister för att ha råd med både lån och avgifter på dyra bostadsrätter? Det är inte heller alla som kan hyra ut. Är du inneboende eller hyr i andra hand är det inte ett upplägg som fungerar väl med sajten. Det krävs nästan ett tryggt boende, som en hyres- eller bostadsrätt. Bostaden bör dessutom ligga i ett ”attraktivt” område i innerstaden för att en högre hyra ska kunna tas ut, alternativt pittoreskt på landsbygden.
Enligt svenska hyreslagen måste hyresgästen få tillstånd av hyresvärden för att få hyra ut i andra hand. Äger du en bostadsrätt måste du få godkännande av din bostadsrättsförening. Detta gäller även för korttidsuthyrning som Airbnb. Tillståndet ges utifrån om du har ”godtagbara skäl”, som till exempel om du ska studera eller arbeta tillfälligt på annan ort, flytta ihop med någon på prov, få vård på sjukhus eller göra en längre utlandsvistelse. Att hyra ut sin lägenhet för att ha råd att betala hyran nämns inte som ett godtagbart skäl. Inte heller att göra sig en hacka medan man själv är på resa. Hur många som faktiskt ber om tillstånd för att hyra ut på sajter som Airbnb är svårt att veta, men det är ingenting som sajten kräver av sina hyresvärdar.
Hyr du ändå ut i andra hand utan tillstånd kan det vara skäl till att få hyreskontraktet uppsagt. Men eftersom den typen av återkommande korttidsuthyrning som Airbnb förespråkar är ett relativt nytt fenomen är det ytterst sällsynt att det prövas i Hyresnämnden, enligt Hyresnämnden i Stockholm. Ett annat skäl till att bli uppsagd är om du stör andra grannar, vilket korttidsuthyrning också kan leda till om du har otur.
Inkomster på andrahandsuthyrning som överskrider 40 000 kronor om året ska egentligen betalas skatt på. Men det är en relativt hög summa, vilket är en del av de förenklingar för andrahandsuthyrning som Alliansregeringen genomförde. 2008 låg gränsen vid 4 000, vilket en Airbnb-värd lätt skulle kunna komma upp i dag. Vid tidpunkten för reformen hävdades dock att fler boenden skulle bli tillgängliga för bostadssökande. Risken finns dock att det blir tvärtom, om lägenheterna istället hyrs ut via Airbnb.
Tjänsten går väl ihop med Alliansregeringens förenklingar för andrahandsuthyrning. Att tjäna pengar på ditt hem ligger i tiden. Alla är vi små entreprenörer.
Ett svenskt exempel där korttidsuthyrningen har direkt effekt på bostadsmarknaden är Gotland, och särskilt Visby, där uthyrning under sommarmånaderna är mycket lukrativ. Även om det inte nödvändigtvis sker genom sajter som Airbnb, och har pågått längre än vad den sajten har funnits. Ett problem i Visby är niomånaderskontrakt, som både studenter och fastboende tvingas acceptera på grund av den rådande bostadsbristen. Kontrakten är alltså inte löpande, utan gäller för september till juni, vilket lämnar sommarmånaderna fria för hyresvärdarna att hyra ut till företag eller turister, berättar Lars Arvidsson, ombudsman på Hyresgästföreningen på Gotland.
– Det är mest mindre hyresvärdar, som äger ett litet antal lägenheter eller hyr ut rum, som har sådana kontrakt. På sommaren kan de tjäna lika mycket på en vecka som de annars gör en hel månad. Det är modellen idag, en del tjänar stora pengar på sina boenden, andra har ingenstans att ta vägen. Det har blivit värre under de senaste åren, säger Lars Arvidsson.
I Stockholm hölls i augusti en läsecirkel om Airbnb och kommersialiseringen av hemmet, en del av projektet ”Home Economics”, som drivs av curatorn Jenny Richards, tillsammans med Emily Fahlén från Tensta konsthall. Vi möttes i en personligt inredd Airbnb-lägenhet på Södermalm där värden hade ställt fram kaffe och sötsaker. Airbnb handlar inte bara om uthyrning, utan också om värdskap och transaktioner av gästfrihet. Det är en viktig del av Airbnb, men inte nödvändigtvis oproblematiskt, menar Jenny Richards.
– Den relationen är delvis påtvingad och är både en typ av emotionellt arbete och prestation, säger Jenny Richards. Vad innebär det att ekonomiska transaktioner sker i det mest intima, hemmet? Det komplicerar vad det betyder att träffa folk, att bjuda hem dem och att vara dig själv där.
Värdskapet, som är mer än att bara ge nyckeln och städa är på pappret frivilligt. Men Airbnb vill gärna att deras värdar ska göra mer än så. De ska helst vara guider, till och med kompisar till hyresgästerna. ”Du bjöd hem dina gäster... överväg nu att bjuda ut dem!” som det står i deras värd-guide. På de tillhörande bilderna ses människor som skrattar och har förtroliga samtal.
I utvärderingarna på sajten kommenteras ofta inte bara hemmet, utan även värden, ibland hela familjen. Det systemet är Airbnb stolta över, eftersom det är en säkerhetsgaranti både för gästen och värden. Om någon beter sig dåligt kan de ha svårt att både hyra ut och hyra i framtiden.
– Genom Airbnb:s utvärderingssystem ägnar sig alla åt övervakning, snarare än att förlita oss på regler och lagar, säger Jenny Richards. Kontrollen fördelas mellan användarna.
Men frågan är vad vi egentligen baserar våra utvärderingar på. Att ha ett rent, vackert och fint beläget hem är förstås några av de mest åtrådda egenskaperna för en Airbnb-värd. Men också att vara trevlig, generös och svara snabbt på meddelanden.
– Det beteende som Airbnb behöver och uppmuntrar värdarna till att ägna sig åt, är samma flexibla, prekära arbete som är utmärkande för kapitalismen idag, säger Jenny Richards.
Airbnb-värdarna är både mikro-entreprenörer och arbetare på samma gång. De säljer det de har, sin bostad, sitt hem, sin livsstil, som måste framstå som attraktiv, gärna kreativ, för att en högre hyra ska kunna rättfärdigas. Det är deras tillgång i ett system där gränsen mellan privat och marknad suddas ut. Ett system som i Sverige uppmuntrats genom Alliansregeringens reformer för andrahandsuthyrning. Alla ska ha rätt att tjäna pengar skattefritt på sin bostad, alla är entreprenörer. Fokus flyttas från rätten till en trygg bostad, till rätten att tjäna pengar på din bostad, om du har en.
Airbnb:s retorik kring ”community” och det positiva med värdskapet framstår lätt som ihåligt när det blir kritiserat av både lokala organisationer och åklagare i en stad som New York, där sajten är så populär att den påverkar lokalsamhället. Att Airbnb:s värdar lyckas betala sin hyra enbart genom korttidsuthyrning är inte ett tecken på att sajten är en positiv kraft i samhället, utan på att systemet inte är rättvist. När bostaden blir del av en marknad blir vissa människor plötsligt de som cashar in på hyror från dem som har råd att betala. Andra hamnar utanför helt. Tendenser som är tydliga i exempelvis New York, men som också kan ses i bostadskrisens Sverige.
Att turismen påverkar de platser som är populära för en bred allmänhet är knappast något nytt. Det nya med Airbnb är att det förhållandet sträcker sig ända in i folks hem, när de hyrs ut. Och in i de bostäder som folk förvägras, när de bara får korttidskontrakt av den typen som vi kan se i Visby, eftersom hyresvärdarna vill tjäna pengar på korttidsuthyrning till turister under sommarmånaderna. Den stabilitet som hemmet ska utgöra i livet förvandlas till något annat, till en inkomstkälla och marknadsplats. ”Känn dig som hemma var som helst”, skriver Airbnb, men förutsättningarna att känna sig hemma över huvud taget är villkorade i dagens Sverige. Särskilt för unga utan fast bostad.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2014.