Adam Tensta utbildar ungdomar i hur musikbranschen fungerar i "Framåt"

11:15 22 Dec 2017

Adam Tensta är en av vår tids största svenska rappare. Nu är det dags för nästa karriärsteg, att utbilda unga musiktalanger hur man lyckas inom musikbranschen. 

Det var tio år sedan Adam Tensta släppte debutalbumet It´s a Tensta thing, med det nu splittrade hiphop-kollektivet RMH bakom sig. Sedan dess har framgångarna skördat över rapparen från Tensta - och nu ska han föra sin kunskap och sina erfarenheter vidare till nästa generation. 

FRAMÅT heter Adam Tenstas nystartade musikutbildning, som initialt undervisar ungdomar i Järvaområdet i syftet att förstå sig på musikbranschens förhållanden. 
  Inom svensk musikindustri är det personer med makt, inflytande, pengar och med kunskap, som inte tar sitt ansvar att satsa på artistutveckling. Det skivbolagen i mångt och mycket sysslar med är pengar, de tar från toppen av sådant som fungerar, som de alltid har gjort. Med FRAMÅT vill jag bara vara någon slags motvikt till den industrin och dela med mig av den kunskap som jag har ackumulerat under mina år i branschen, säger Adam Tensta via en skakig telefonlina från Helsingborg. 

Enligt honom finns det ett stort glapp på marknaden, där talanger som skapar musik inte har vetskapen om hur man ska få ut den utan ett skivbolag bakom sig.
– Det är businessen runt omkring vi kommer att jobba med - det som händer efter att låten är inspelad. Många lyckas inte lista ut det Rubiks kub-liknande system som har varit hittills. Vilka är reglerna, finns det ens några regler? Många tror fortfarande att ens enda möjlighet är att bli signad. Idol-konceptet är ett sånt exempel. Men det känns ohållbart, nästan som att det är 1700-talet.

Satsningen bedrivs med stöd av Kulturskolan och Kulturförvaltningen. Kursen, som är tio veckor lång, samlar 20 elever två timmar i veckan där syftet är att de ska lära sig om, inte musikskapandet i sig, utan allt runt omkring.
– Det är viktigt att lära sig hur man bygger en karriär långsiktigt. Den informationen finns inte tillgänglig för folk, även fast den borde finnas där. Den borde finnas tillgänglig, den borde göras tillgänglig av skivbolagen som har sysslat med det här mycket längre än vad jag har gjort.

Trots sin långa karriär i ryggen poängterar Adam Tensta att han inte har alla svaren för att lyckas, men likväl många av dem.
– Tidigare har det inte varit någon som tagit ansvaret för det här, så det behövs verkligen. Därför vill jag bidra med det jag kan. Jag säger inte att jag kan allt eller är fullärd, men jag vill öppna upp ytterligare ett port. Ytterligare ett sätt. Jag har inte alla svaren, men jag har många av svaren. Efter det är det upp till eleverna.

Efter avslutad kurs har Kulturförvaltningen erbjudit eleverna att få tillgång till både produktions-, dj-, och sångkurs, allt för att utveckla potentialen i de unga talangerna.
– Det måste ges sådana här möjligheter till ungdomar. Möjligheter som framförallt inte kostar pengar, men som ger insikt i den här branschen så man inte blir utnyttjade av skivbolagen i framtiden, som det alltid har varit. Det finns väldigt många exempel på artister som inte behandlas väl. Mer så än artister som faktiskt behandlas väl.

Den som följt Adam Tensta genom åren har noterat att han ofta valt att lägga fokus vid talanger som inte har förutsättningarna att komma ut på marknaden på egen hand. Efter att RHM splittrades tidigare i år har Adam Tensta startat sitt egna label, Järn. I den satsningen kommer han, likt RHM och FRAMÅT, att fokusera på unga oetablerade musiker för att de ska ta nästa steg i sin karriär. Det första släppet på Järn skedde i dagarna med den malmöitiska artisten JËLLY.
– Järn har som fokus att jobba med den musiken och de artisterna som jag tycker är feta. Helst oetablerade artister som ännu inte har gjort en impact. I vinter släppte vi första ep:n med JËLLY, och det har gått svinbra hittills. Många som har hört av sig är verkligen är tagna av historien och hennes röst, hon är grym. Självklar för mig.

Stad: 
Artist: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!