Att sälja in sig själv med ord på ett A4.a kan verka som en svår uppgift. Men att skriva CV är egentligen ganska enkelt, så länge du har en aning om vad arbetsgivaren söker. Ett bra CV ska spegla den du är och målet är att arbetsgivaren ska anse att du är en så pass intressant kandidat för tjänsten att du blir kallad till intervju. Nedan går jag igenom fem sektioner som du bör fokusera på för att lyckas skapa ett vinnande CV.
Välj den bästa CV-mallen
Det allra första intrycket som din blivande arbetsgivare får av dig är faktiskt genom ditt CV och dess utseende. Är CV.t rörigt eller platt kommer det att försvinna i mängden, eller så har du kanske sådan otur att det läggs direkt i nej-högen eftersom det utseendemässigt inte är lika bra som ett annat. Det finns mängder av professionella CV-mallar som du kan använda dig av för att göra ett CV som är perfekt för just dig.
De flesta populära CV-mallar är uppdelade i sektioner där den viktigast informationen kommer först, såsom kontaktuppgifter och personlig profil. Kontaktuppgifter ska alltid stå högst upp på CV.t eller högst upp i marginalen om mallen är sektionsindelad. Därefter fyller du på med relevant information om dina anställningar och dina övriga meriter. I de flesta mallar kan du även ändra mallen utefter ditt eget tycke och smak, exempelvis genom att flytta sektioner tills du får det precis som du vill ha det. Kom ihåg att de flesta arbetsgivare bara skummar igenom det första gången, så se till att du fångar deras intresse direkt genom att den information som är mest relevant för tjänsten står så högt upp som möjligt.
Var noga med din personliga profil
Det är många, speciellt de som är nya på arbetsmarknaden, som inte vet vad en personlig profil är. I huvudsak är detta en kort men beskrivande text som läggs högst upp på CV:t. En huvudregel är att försöka hålla texten till ca 120 ord, gärna kortare. Det är helt enkelt en sammanfattning av dig som person som ska få arbetsgivaren vidare intresserad av ditt CV, och sedan få hen att vilja läsa ditt personliga brev för mer information. Du skriver någon som är unikt för just dig och som gör dig till en individ. En framgångsrik personlig profil ger arbetsgivaren en insikt i din identitet. Du kan köra den gamla vanliga ”Jag är en glad och positiv person och jag tror jag skulle passa för tjänsten eftersom …”, men det sticker inte ut.
En huvudregel är att få in tre saker i din personliga profil. Det första är information om dina personliga attribut som du nödvändigtvis inte går in på i resten av ditt CV, detta är chansen du har att skriva att du till exempel är självgående, något som är svårt att få in i resterande CV. Därefter bör du även nämna några färdigheter du har utanför dina viktigaste professionella sådana, exempelvis att du är bra på att kommunicera. Slutligen ska du nämna relevanta erfarenheter som du fått från tidigare anställningar.
Vad man ska ta med i arbetshistoriken
Du kan välja att börja med att ange antingen den senaste anställningen eller den mest relevanta. Den mest relevanta är bäst att ha högst upp om du kanske har ett glapp i karriären efter att ha provat på ett annat yrke eller studerat, annars ska du alltid börja med den senaste eller nuvarande anställningen. När jag skriver ”börja med” menar jag den som ska vara högst upp. Som jag tidigare nämnt så börjar en arbetsgivare med att skumma igenom CV.t uppifrån och ner, därför är det viktigt att han eller hon inte tappar intresset innan du i skrift hunnit visa att du är relevant för tjänsten.
De flesta mallar har begränsad plats för att ingående beskriva arbetet, resultatet eller arbetsuppgifterna så försök hålla denna information kort och koncist, gärna i punktform. Är du ny på arbetsmarknaden utan allt för mycket arbetslivserfarenhet så ta gärna med praktikplatser, annars inte. I övrigt ska varje anställning innehålla följande:
-
Namn på företag och plats
-
Befattning som du haft inom företaget
-
Anställningstid
-
Arbetsuppgifter och ansvar
-
Resultat
Försök att inte gå in för mycket i detalj angående dina arbetsuppgifter och ansvarsområden. Vad du lärt dig, resultat och vilka attribut och färdigheter du fått med dig från dina olika anställningar är alltid bättre att specificera mer i ditt personliga brev, men de är bra att nämna redan här. I ditt personliga brev har du möjlighet att mer ingående beskriva diverse resultat, projekt eller ansvarsområde utan att det blir så kort att det kan missuppfattas. Försök hålla varje punkt på en eller max två rader.
Alla utbildningar eller relevanta utbildningar?
Det många gör fel här är att rabbla allt de gått igenom i skolbänken, allt från var de gick i grundskola till HLR-kursen de gick 2003. Självklart beror innehållet i detta avsnitt på olika saker, exempelvis din ålder och arbetslivserfarenhet. Om du har arbetat flera år inom branschen behöver du bara ta med eftergymnasial utbildning, om du har någon sådan, annars anger du den sista utbildningen du gick. Det är i detta fall bättre att använda platsen i detta avsnitt till att ange relevanta kurser eller utbildningar som du gått igenom under dina anställningar. Många företag skickar anställda på utbildningar med jämna mellanrum och dessa är alltid bra att nämna.
Är du däremot nyexaminerad ska du istället nämna avhandlingstitel, bästa resultat, relevanta kurser du tagit och till och med om du har någon fritidsaktivitet med akademisk inriktning. Allt som du kan komma på som innebär relevant kunskap inför den sökta tjänsten.
Allt detta punktar du upp precis som under arbetshistoriken, skola och plats, utbildning, under vilka år du gick på skolan och eventuella utstående kurser och resultat. Det är lätt för ögat att hänga med och det innehåller bara kort och relevant information om det som rör tjänsten i fråga. Arbetsgivaren bryr sig inte om vilket program du gick i gymnasiet om du har en eftergymnasial utbildning.
Tänk på vad du skriver i ditt personliga brev
Ditt personliga brev ska vara en återspegling av vem du är, mestadels yrkesmässigt. Här ska du få med all den information som du inte får plats med i ditt CV. Det ska inte innehålla något negativt utan börja med att skriva en säljande rubrik, därefter fyller du på med saker om dig själv som du anser att en rekryterare eller arbetsgivare vill ha i en ny anställd. Du kan med fördel även nämna egenskaper som språk och om du exempelvis bott utomlands. Glöm inte att svara på frågan om varför du vill ha denna tjänst och varför just du skulle passa in.
Nuförtiden när världen blir mer och mer digital är det många arbetsgivare som uppskattar en video istället för ett personligt brev. Skulle du välja detta alternativ så se till att bakgrunden är professionell, något inte alla tänker på.