Trials Fusion

Michael Gill 15:59 26 May 2014

Finska fartdårarna på Red Lynx är tillbaka. Trials Fusion är ytterligare ett spel, det femte i ordningen, som handlar om akrobatisk motorcykelåkning. Sporten det grundar sig i heter just Trial, och handlar om att klättra uppför omöjliga hinder med en motorcykel – och utan att sätta ner fötterna. Motorvärldens motsvarighet till dart, typ. Det brukar sändas på Eurosport och har en smal (bildligt talat) publik men är svinstort i något mellan-europeiskt land. Jag har alltid fascinerats över sporten. Hur någon kan stå och balansera på bakhjulet fem meter upp i luften, ta sats för att hoppa över ett artificiellt vattenfall och landa på en blomkruka. Utan att bryta nacken.

I sina bästa stunder är Trials-serien just det här – fast trimmat ett par varv. Känslan av att klättra upp för en lodrät vägg, slå en volt över ett brinnande oljefat och ta sig i mål felfritt är magisk. Vägen dit är, oftast, kantad med oändliga felsteg och svordomar.

Problemet är bara att det känns som att Trials idémässigt går på tomgång (pun intended). Det är ett spelkoncept som bygger så fruktansvärt mycket på intressant bandesign snarare än något annat. Det här vet ju förstås Red Lynx, men de försöker ändå motivera ett nytt spel med häftigare bakgrunder och pyroteknik. Sci-fi-banor med stridsflygplan som flyger under körbanan, saker som exploderar, AI-röster som försöker vara roliga. Massor med extra yta som bara gör att spelet känns grundare. Att åkarna numer kan göra motocrosstricks (det vill säga luftakrobatik med fallande motorcykel i närheten) gör inte särskilt mycket för upplevelsen.

Ungefärligt pris: 299 kr

Plattform:
Utvecklare: