Star Wars: Knights of the Old Republic II

16:57 10 Feb 2005
När jag var yngre var Star Wars det häftigaste på jorden. Självklart såg jag alla filmer om och om igen och köpte små gubbar för hela min veckopeng. Barndomsminnena kom tillbaka när George Lucas tillkännagav att nya filmer skulle skapas. När The Phantom Menace, efter vad som kändes som en oändlig väntan, gick upp bio kollapsade min uppfattning om Star Wars ner i en enda stor supernova. De spännande och mystiska äventyren med Luke Skywalker, Darth Vader och de andra rymdfilurerna hade malts ner till något som passar in utmärkt i Disneytimmen. Den läspande pekoralfånen Jar Jar Binks var rent ut sagt en större praktklant än självaste Janne Långben. När jag såg del två, Attack of the Clones, somnade jag i biografen. Fast det berodde nog snarare på att jag var jetlaggad efter en lång flygresa. För med Attack of the Clones tändes ändå ett litet hopp. Den var ju inte så jävla risig. Och som ett gott omen verkade detta smitta av sig på spelen. Alla spel med Star Wars-tema var vedervärdiga försök att suga folk på pengar. Men hösten 2003 hände det något. Rollspelet Star Wars: Knights of the Old Republic släpptes. Det följdes av Star Wars Galaxies och Star Wars Battlefront. Samtliga tre titlar var dominerande inom sin respektive genre. Helt plötsligt syntes Star Wars överst på topplistan och skopade hem de högre betygen. Nu är det äntligen dags för uppföljaren till Knights of the Old Republic. Precis som föregångaren äger händelserna rum tusentals år före den första filmen. Som en jedi (oväntat?) vaknar du upp på en gruvkoloni och lider av amnesi. Om du har spelat föregångaren känner du omedelbart igen namn som Revan och Malak samt skeppet Ebon Hawk. Men hur hamnade du i gruvkolonin? Varför attackerade någon Ebon Hawk? Frågorna är många och ingen kan ge raka svar eftersom gruvkolonin råkat ut för en rad olyckor och bångstyriga robotar som har slaktat personalen. Sakta men säkert återvinner man sina jedikrafter och förklaringarna som nystas upp leder i vanlig ordning till lika många nya frågetecken. Det här leder till nya intergalaktiska strapatser och återbesök på planeter från förra spelet. Äventyren är dock mer varierande. Det kryssas lite mer mellan de olika planeterna enligt backtrackingmodellen, vilket gör Knights of the Old Republic II mindre linjärt än föregångaren. Dialogen blir aldrig långtråkig eftersom du ständigt får besvara och styra riktningen på konversationen. Ett centralt ämne i Knights of the Old Republic II är de moraliska valen. Hinder och problem kan lösas på olika sätt. Hjälpa eller stjälpa? Beroende på hur du agerar och talar i dialoger, får det olika konsekvenser i spelet. Inte helt oväntat leder det till ett vägskäl där äventyret förgrenas i en ond och en god väg. Star Wars: Knights of the Old Republic II är som ett stort svart hål. Du sugs in och på vägen dit ser omvärlden ut att gå i slow motion. Det går inte att sluta spela och helt plötsligt inser du att över 40 timmar gått upp i rök. Men det känns som en bråkdel.
Plattform:
Stad:

Fler spelrecensioner