Mario Kart 8

Michael Gill 16:29 25 Jun 2014

Aldrig är det så tydligt att gott spelutvecklande är ett hantverk som när Nintendo släpper en ny version av någon av sina stora huvudserier. Det är ett skräddarsytt arrangemang där många små variabler måste vara rätt, där allting måste passa ihop och där slutresultatet ofta på ytan verkar simpelt, men samtidigt bär lager på lager av intrikat design. Se på Mario Kart 8, till exempel. På avstånd ser det ut som ännu ett kart-spel, men tekniskt uppgraderat för att passa i tiden. Men så fort du sätter dig ner med det, gärna tillsammans med några spelsugna vänner, grips du av det där speciella je ne sais qoui och går raka vägen tillbaka in i barndomen igen. Utan att passera gå, bokstavligt talat.

I Mario Kart 8 sladdar, hängglider och kör du på väggar genom en mängd olika fantasifulla racingbanor med klassiska Nintendo-teman. Och även om det till en början känns som ett barnspel dröjer det inte länge innan de målsökande röda skalen får dig att uttrycka dig på gravt barnförbjudna sätt. Lika lätt som spelet är att komma in i lika lätt gör det dig också till en bilförare på gränsen till Falling Down-klass.

Att Nintendo kan det här med spelglädje är en ganska uttjatad sanning, som tål att upprepas. Mario Kart-spelen har hållit genomgående hög klass genom alla år, men åttan är utan tvekan ett av de absolut bästa.

Ungefärligt pris: 549 kronor

Plattform:
Utvecklare: