Call of Duty: World at War

Johan Hallstan 09:57 18 Nov 2008

Call of Duty 2008.

Med avstamp The Kingdoms vinjett, via Modern Warfare-stilade bombmattor över Stilla havet, ända till slutscenerna vid Reichstadt, råder det aldrig något tvivel om att spelmakaren Treyarch här har roat sig efter tanken om att imitation är den bästa formen av smicker. Den största inspirationskällan har inte helt oväntat varit Call of Duty 4: Modern Warfare, trots att World at War innebär ännu ett återbesök till det andra världskriget leriga skyttegravar.

Den tudelade kampanjen är nästan olidligt bombastisk, man målar förstås med de stora penseldragen och lyckas rentav i Bruckheimersk anda plinka på en och annan känslosträng. Samtidigt är det först när Treyarch slutar skylta med sitt lillebrorskomplex mot Infinity Ward som resultatet blir som allra bäst. Som exempelvis det tävlingsinriktade co-op-läget, eller Nazi Zombies, där Treyarch helt enligt tidens anda frontar med de levande döda. Här barrikaderar man sig i något dammigt ruckel och motar bort de anstormande dönickarna. Två härliga perifera inslag, som båda är roligare än huvudrätten. I själva verket borde det nog ha varit tvärtom.  
Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner