Assassin's Creed 2

Johan Hallstan 15:48 23 Nov 2009

När det vankas återbesök i Ubisofts paradoxalt exhibitionistiska lönnmördarepos Assassin's Creed kan vi – trots det uppblåsta förhandssnacket – konstatera att det mesta är sig likt. Visst, medeltidens dammiga Damaskus har ersatts av renässansens Venedig och Florens. Men epokskillnaden till trots handlar det fortfarande om spel som delar samma ideologiska grund. Det betyder att man inte heller den här gången ska låta sig luras av spelets titel, då de snitsiga lönnmorden i regel är få och snällt får ge företräde åt mord på öppen gata. Det är synd. Banden till kollegorna som jobbar med Splinter Cell borde ha vuxit sig starkare vid det här laget. Istället handlar Assassin's Creed 2 precis som originalet snarare om att upptäcka och hänföras minutiöst återskapade platser än vad man egentligen uträttar i dem. Undantaget presenteras i form av den övergripande konspirationshistorian. Ubisoft överträffar här Dan Brown i kategorier som att stöta sig med religion, världshistoriska events och i ren jävla tokighet.

 

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Annons

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!