Zara Larsson — So Good

Natasha Azarmi 10:33 18 Mar 2017

Jag vet inte hur ni känner, men jag har väntat på den här musikexporten sen jag såg Robyn sjunga Show Me Love framför en grådaskig backdrop på ZTV. Jag har väntat på någon som är revolutionerande, egenmäktig och innovativ. Det här är dock adjektiv som beskriver personen Zara Larsson, inte musiken. De låtar som utgör So Good når inte upp till personan. Låt oss konkretisera, om Zara är Beyoncé är låtarna Kelly. Men även Kelly hade sina glansnummer.

Det är välgjord pop, rent rakt igenom och alltid producerat till måtta. Det är även en lättnad att Zaras röst får den utrymme som den förtjänar, något som ekar tomt i dagens popproduktioner. Tveksamheten handlar snarare om att vi har hört det här så många gånger förr när Zara Larsson å andra sidan är en ovanlig företeelse och vår största musikexport på orimligt lång tid. Men visst ryms här låtar och element som kan mäta sig med artisten själv. Självuppskattningen i Only You, feminismen i Make That Money Girl, den lyriska träffsäkerheten i One Mississippi och slå-dig-av-stolen-sången i Funeral är några av höjdpunkterna. Det är i helhet ett godkänt album, men inte revolutionerande.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.