You Are Here

17:34 29 May 2000
Det är hedervärt av Brainpool att komma igen. Det är också modigt av dem att uforska nya musikaliska horisonter. Det finns liv bortom smurfpunken. Men hade man spelat [I]You Are Here[/I] för någon av Brainpool-medlemmarna när de slog igenom så hade de dissat den här skivan sönder och samman. Tolerans präglar bra människor men det är intolerans som präglar bra popband. Intolerans och musikaliskt trångsynthet. Vad som var så bra med [I]At School[/I]-singeln från 1993 var att den var gjord av ett band som visste lika mycket vad de hatade som de älskade. För popmusik måste ha ett fokus - ett fokus lika tydligt som en måltavla. (Det behöver inte just vara en modsmåltavla, men den har hjälpt många band och den hjälpte också Brainpool.) Nu anser sig dock Brainpool ha vuxit ifrån denna målinriktade/trångsynta inställning. I stället har de utvecklas till tre så kallade rockrävar som "är öppna för allt". Resultatet har ett blivit mångfacetterat album ("vilken bredd de visar upp!") som är typiskt för band som tillbringat för mycket tid i studion ([I]White Album[/I]) och för lite tid i klädaffärer. Resultat har blivit musik som sannolikt kommer att gillas av en del rockkritiker - "Vad fräscht med ett XTC-riff" och "Det hörs att de lyssnat på Electronic" - men av förståeliga skäl helt kommer att ignoreras av den stora tonårspubliken. Sex appeal = 0.Virtuosen Christoffer Lundquist kommer med all sannolikhet att bli en av 2000-talets mest anlitande studiomusiker och producenter. Men Brainpool som band borde gå tillbaka till "Gå" och verkligen fundera över sina framtida färdriktning. Och de får nog tyvärr göra det utan att inkassera mer än typ 4 000 sålda exemplar av den här skivan.