Wu-Tang Clan - A Better Tomorrow

camila astorga diaz 00:00 5 Dec 2014

Att bära giganttiteln är inte ett tacksamt uppdrag. Wu-Tang Clan kommer alltid att skärskådas i ett särskilt ljus. Men för att vara rättvis är A Better Tomorrow inte rakt igenom en besvikelse. Ordvändningarna är stundtals briljanta, som i Felt där Method Man nästan lite cute backar från skrytet och säger att han inte låg utan istället vet hur det var att skeda. Det mytomspunna albumet bär på pampiga produktioner, men på det stora hela saknas något. Det där extra, det som gör att man hajar till. Istället möts man av en vägg av extremt mycket samlad talang som inte kommer till sin rätt. Den nostalgiska blinkningen till A Better Tomorrow från albumet Wu-Tang Forever slarvas bort till tonerna av fula scratchningar och loja tromboner.

Magic Potion - Pink Gum

Först studsar man inför den utstuderat veka sångrösten och ännu mer inför en gitarr som låter som att inspelningshastigheten sackar. Men Magic Potion blinkar åt Galaxie 500 och i Booored (sic!) väldigt mycket åt Velvet Underground, och deras småpsykedeliska 60-talspop vinner i längden. Snart framstår skavankerna bara som charmerande moucher, och efter en tre-fyra lyssningar har de vunnit lyssnarens hjärta.

Gold Panda – Good Luck and Do Your Best

Det experimentella enmansbandet Gold Pandas instrumentella samplingsmusik är vanligtvis betydligt mer beatig, men här kommer influenserna från Japan. Soundet är skirare, mer drömskt och övernaturligt, Autumn Fall låter som en slowmotionpromenad förbi körsbärsträd och japanska vindspel, In My Car är en nedtonad version av The Avalanches Since I Left You och I am Real Punk är en teceremoni i ett tempel.