Wu-Tang Clan - A Better Tomorrow

camila astorga diaz 00:00 5 Dec 2014

Att bära giganttiteln är inte ett tacksamt uppdrag. Wu-Tang Clan kommer alltid att skärskådas i ett särskilt ljus. Men för att vara rättvis är A Better Tomorrow inte rakt igenom en besvikelse. Ordvändningarna är stundtals briljanta, som i Felt där Method Man nästan lite cute backar från skrytet och säger att han inte låg utan istället vet hur det var att skeda. Det mytomspunna albumet bär på pampiga produktioner, men på det stora hela saknas något. Det där extra, det som gör att man hajar till. Istället möts man av en vägg av extremt mycket samlad talang som inte kommer till sin rätt. Den nostalgiska blinkningen till A Better Tomorrow från albumet Wu-Tang Forever slarvas bort till tonerna av fula scratchningar och loja tromboner.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.