What's Wrong With You

10:46 21 Jun 2000
Robert Belfourd är en 60-årig gentleman uppväxt i Holly Springs, i norra Mississippi. 13 år gammal dog pappan och Robert blev tvungen att börja arbeta för att försörja mamma och lillbrorsan. Så fort han hade en ledig stund övade han frenetiskt på bluesen med hjälp av farsans gamla gitarr. Såvida han inte var ute och röjde med bäste polaren Junior Kimbrough, även han en bluesman av rang i dag. Efter bröllop och flytt till Memphis började han slita ont på en industri och först 35 år senare gick han i pension från samma företag. I alla år har gitarren alltid funnits med och framme som en naturlig del av Robert Belfourds liv. Alltid trogen sin hembygds blues har han genom åren utvecklat både ett säreget gitarrspel och en inte sällan på kvinnor bittert anklagande stämma. Femte spåret, Treat Me Right, är plattans klarast lysande juvel om du frågar mig. Gitarr och sång och fyra textrader på repeat låten igenom: "I'm gonna find me another woman. One that treat me right. One that love me all night, One that let me hold her in my arms until broad daylight." Jag vet att det inte låter särskilt originellt - det är det inte heller. Tvärtom. Men Roberts intima gitarrspel (suveränt inspelat av Bruce Watson) i symbios med hans röst lyfter några av de mest sönderspelade bluesfraserna till oanade höjder. En annan favorit är Norene, en spökblues om en elak kvinna som behandlade honom mer illa än någon annan kvinna han någonsin träffat. På två av plattans nio spår hör man ljudet av trummor någonstans strax bakom Robert Belfourds röst och gitarr. På de övriga sju är det bara rösten och gitarren. Det räcker.