The Wallflowers

Patrik Forshage 01:25 5 Mar 2003
The Wallflowers har allt ett amerikanskt skivbolag kan kräva av ett långsiktigt storsäljande rockband. Den som fixar lätt svulstig episk midtemporock med smarta refränger och vet hur man presenterar det på ett rättframt hederligt och välspelat sätt brukar kunna abonnera på Grammys och Billboardplaceringar. Men för The Wallflowers var det något som gick fel. Förra [I]Breach[/I] hade allt det där, men sålde ändå långt under förväntan. Så nu står Jakob Dylan vid skivbolagets ättestupa. [I]Red Letter Day[/I] är sista chansen, och den andas desperation i varje detalj. Produktionen - skräddarsydd för bilradion - är mer slickad och luftig än tidigare, och gitarrerna balanserar perfekt mellan det Springsteenskt rockiga, det Pettyskt poppiga och med hjälp av gästande Mike McCready från Pearl Jam det lättgrungiga. Men trots att låtar som [I]Never Got Sick[/I] och [I]See You When I Get There[/I] har begåvats med nästan generande insmickrande rockrefränger är ändå [I]Red Letter Day[/I] en blek och oförarglig skiva, och The Wallflowers förhandlingsposition inför vidare kontraktsdiskussioner är knappast stärkt. Det anar Jakob Dylan, som därför är beredd att kompromissa med sitt tidigare så hårdnackade motstånd mot att diskutera genetik. Redan i inledande [I]When You're On Top[/I] låter han med versernas pratsång oss associera till [I]Hard Rain's A-Gonna Fall[/I], och kommersiellt är det kanske klokt - det enda som nu kan stoppa att The Wallflowers får sparken är de påtryckningsmöjligheter en inflytelserik far kan ha.