Villagers - {Awayland}

Patrik Forshage 00:50 19 Jan 2013

Inledande My Lighthouse är stilla och fin. Men det är först när Conor J O’Briens röst börjar hacka medan intensiteten och volymen växer i den långa berättande Earthly Pleasures som vi förstår att vi har att göra med något mycket större och viktigare än bara ännu ett folkpopband. Med vänligt mjuk elektronik som ny byggsten intill det stort orkestrestrerade och de mjukt akustiska bygger Villagers vidare på sina prententiösa men omedelbara låtkonstruktioner ungefär som Peter Gabriel förmodligen hade gjort pop om han varit ung år 2013. Och i singeln Nothing Arrived har de dessutom hittat den där fantastiska Waterboys-låten som försvann.

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

Life on Planets - Curious Palace

Inom genren folktronica känns det alltför ofta som att det ena elementet ska krydda det andra. Det slängs in lite elektronik bland de akustiska gitarrerna för att göra det spännande. Life on Planets är inte direkt folktronica men öppningen är där och visar att det går att sammanfoga dessa genrer med finess. Hela Curious Palace är en lekfull studie i att just sammanfoga olika delar av musikvärlden. Med jazz, soul och house bygger Baltimoreduon musikaliska sammanhang på ett lika fantasifullt och glädjande sätt som barn bygger med Lego.