Turn Off Your Television - Save All the Liars

Patrik Forshage 00:00 24 Nov 2013
A Writer's Cramp verkar vara det minsta Jon Rinneby lider av, att döma av det releasetempo hans Turn Off Your Television har för sina skivor. Ändå är det titeln på ett av de paradoxalt nog allra mest finurliga spåren på bandets tredje egensläppta album på lika många år, att hämta gratis eller betala en slant för om man har råd. Deras hederliga gitarrpop påminner i sina finaste stunder en del om hur tidiga Peter Bjorn & John brukade låta i sina ambitioner att förena klassiska popsnickerier med yngre popavantgardister. Även när de som i Broke Millionaires inte riktigt når den nivån är de fortfarande utmärkta, och bara något enstaka instrumentalt folkpopigt tidsfördriv skvallrar om att ett lite lägre utgivningstempo skulle kunna gynna kvaliteten.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks