Tiësto - Club Life - Volume Two Miami

Love Lagerberg 00:05 26 Apr 2012

En av världens största DJs kombinerar idén om ett originalskrivet album med en DJ-mix. Bestående av nästan enbart egna låtar och remixer blir hyllningen till hans favoritstad Miami bland det mest kompakta och rastlösa jag hört i en DJ-mix någonsin. Den typ av patenterade trance och sugande kompressorer som Tiësto gjort sig känd för är ett så pass dominerande inslag i var mans radio idag att lyssnandet på Club Life känns som det soniska normaltillståndet i storstadslivet och därmed inte som ett unikt musikaliskt verk. Tiësto bevisar dock i arenadansmusikvärlden att det är han och ingen annan som är Tiësto men bjuder i och med det inte på några överraskningar alls.

Beth Orton – Kidsticks

Beth Orton är en sådan där artist vars namn jag mycket väl känner till, utan att egentligen kunna räkna upp en enda av hennes låtar. Hon skapar album istället för singlar, helheter istället för beståndsdelar. På nya skivan är hon mer experimentellt elektronisk, vilket är ett lyft. Hon har annars en tendens att lätt försvinna i bruset av betydligt mer catchy musik, nu är åtminstone singeln 1973 lite popigare, liksom inledande och ganska peppiga Snow. Men även denna gång passar soundet bättre för meditationsyoga än powerwalk.

Niklas Lind – Gammal kärlek

Den som sörjer Lars Winnerbäcks skifte från finurlig poptrubadur till maffig rockman eller saknar Olle Ljungström och hans mer nedtonade sånger har mycket att hämta hos Niklas Lind.

Här finns det avskalade, sorgmodiga och bossajazziga, den långsamma, Monica Zetterlundska promenaden genom stan och en dos av Olle Adolphson. Niklas Lind är på topp i de lugnare låtarna, hans röst passar bäst i mjuk form. De klämmigare och svängigare bitarna känns däremot ganska överflödiga och hade lätt kunnat plockas bort.