Tiësto - Club Life - Volume Two Miami

Love Lagerberg 00:05 26 Apr 2012

En av världens största DJs kombinerar idén om ett originalskrivet album med en DJ-mix. Bestående av nästan enbart egna låtar och remixer blir hyllningen till hans favoritstad Miami bland det mest kompakta och rastlösa jag hört i en DJ-mix någonsin. Den typ av patenterade trance och sugande kompressorer som Tiësto gjort sig känd för är ett så pass dominerande inslag i var mans radio idag att lyssnandet på Club Life känns som det soniska normaltillståndet i storstadslivet och därmed inte som ett unikt musikaliskt verk. Tiësto bevisar dock i arenadansmusikvärlden att det är han och ingen annan som är Tiësto men bjuder i och med det inte på några överraskningar alls.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.