Tiësto - Club Life - Volume Two Miami

Love Lagerberg 00:05 26 Apr 2012

En av världens största DJs kombinerar idén om ett originalskrivet album med en DJ-mix. Bestående av nästan enbart egna låtar och remixer blir hyllningen till hans favoritstad Miami bland det mest kompakta och rastlösa jag hört i en DJ-mix någonsin. Den typ av patenterade trance och sugande kompressorer som Tiësto gjort sig känd för är ett så pass dominerande inslag i var mans radio idag att lyssnandet på Club Life känns som det soniska normaltillståndet i storstadslivet och därmed inte som ett unikt musikaliskt verk. Tiësto bevisar dock i arenadansmusikvärlden att det är han och ingen annan som är Tiësto men bjuder i och med det inte på några överraskningar alls.

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

Life on Planets - Curious Palace

Inom genren folktronica känns det alltför ofta som att det ena elementet ska krydda det andra. Det slängs in lite elektronik bland de akustiska gitarrerna för att göra det spännande. Life on Planets är inte direkt folktronica men öppningen är där och visar att det går att sammanfoga dessa genrer med finess. Hela Curious Palace är en lekfull studie i att just sammanfoga olika delar av musikvärlden. Med jazz, soul och house bygger Baltimoreduon musikaliska sammanhang på ett lika fantasifullt och glädjande sätt som barn bygger med Lego.