The Kingdom of Evol - Second Coming of Pleasure & Pain

Patrik Forshage 00:00 10 Dec 2014

Med Union Carbide-medlemmar och självaste Henrik Venant i bandet och med Freddie Wadling i engagerad Spinal Injuries-stämning längst fram är det inte konstigt att The Kingdom of Evol knäcker ända upp på The Stooges-nivå. Deras andra påbackning är stundtals öronbedövande, när Per Svenssons gitarr i låt efter låt försöker gå ronder mot både Wayne Kramer och James Williamson samtidigt. Men pinan i den sortens oförtröttliga psykedeliska rock’n’rollframstötar är mycket njutbar, och här är ett helt album fullt av dem.

Beth Orton – Kidsticks

Beth Orton är en sådan där artist vars namn jag mycket väl känner till, utan att egentligen kunna räkna upp en enda av hennes låtar. Hon skapar album istället för singlar, helheter istället för beståndsdelar. På nya skivan är hon mer experimentellt elektronisk, vilket är ett lyft. Hon har annars en tendens att lätt försvinna i bruset av betydligt mer catchy musik, nu är åtminstone singeln 1973 lite popigare, liksom inledande och ganska peppiga Snow. Men även denna gång passar soundet bättre för meditationsyoga än powerwalk.

Niklas Lind – Gammal kärlek

Den som sörjer Lars Winnerbäcks skifte från finurlig poptrubadur till maffig rockman eller saknar Olle Ljungström och hans mer nedtonade sånger har mycket att hämta hos Niklas Lind.

Här finns det avskalade, sorgmodiga och bossajazziga, den långsamma, Monica Zetterlundska promenaden genom stan och en dos av Olle Adolphson. Niklas Lind är på topp i de lugnare låtarna, hans röst passar bäst i mjuk form. De klämmigare och svängigare bitarna känns däremot ganska överflödiga och hade lätt kunnat plockas bort.