Thåström - Beväpna dig med vingar

Patrik Forshage 00:52 14 Feb 2012

Thåström arbetar vidare med mångordiga monotona sånger med hans sedvanliga lyrikblandning av apokalyptisk ångest och självbiografiskt svårmod. Hans växande skara Dylanologer, som härleder och tolkar varje ord från Mästaren, bockar förnöjt åt namncheckandet av Velvet Underground och Jeffrey Lee Pierce, igen, men har svårare att svälja att även "som när Whitney sjunger Dolly" används som bild av det starka och goda.

Det kan vi avfärda som deras problem, men tyvärr finns det annat som är svårsmält. De spartanska arrangemangen från hans förra decennium hade skapat luft och dynamik även här, men de får se sig undanknuffade av ödesmättade stråkmaskinssjok och dovt postpunkigt mullrande pukor, som om Thåström nu gräver ner sig i Imperiet-perioden i sina nostalgiska tillbakablickar. Och även om fina Samarkanda och än mer titelspåret - en av de bästa låtar han gjort under 2000-talet - är starka nog att bära den sortens ballast tynger 80-talsmörkret på många ställen musiken rejält.

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

This is Head - This is Head

This is Head spelade in den här skivan i en västkustsk sommarstuga bortom civilisationen och det märks på soundet. Det är hembygd, ödslighet och rastlöshet, fortfarande psykedeliskt men mindre krautigt och mer melodiskt. Som vanligt är det ett genremässigt givande och tagande, ett hopkok av allt möjligt, men ändå ett slags This is Headsk harmoni. Instrumentala Timmerdalen börjar som kinesisk folkmusik, övergår i en hypnotisk urladdning och avslutas ivägtuffandes på ett tåg, People är slingrande vacker, funkig och melankolisk, medan Colors är en överdos prärie.

Lilla Sällskapet - Nattdjur

Uppföljaren till utmärkta Om Vingarna Bär inleds lite lökigt med hejaramsa och rockigt monotona gitarrer. Men redan på fina andraspåret Över Molnen skiftar albumet till det mer elektroniskt styrda sound som sedan dominerar resterande del. Mestadels dansant, med vitt genreskilda ljudkomplement. Det är både imponerande och intressant hur ett gäng så olika influenser tillsammans kan låta så enhetligt. Textmässigt varvas vardagsrealism med festnätter och sommarnostalgi.