Tad - Salt Licks EP

Patrik Forshage 00:00 19 Dec 2016

Julklappsretro 2

På Seattle-bandet Tads andra utgåva Salt Licks föll allt på plats. På den råa debuten God's Balls 1989 hade det handlat om rättfram och tung riffdriven för-grunge som tydligt bottnade i urmetal av Black Sabbath-snitt, men Europaturnén tillsammans med det lika unga och hungriga Nirvana hade gjort avtryck hos båda banden.

För Tad Doyle och hans gäng innebar det att tyngden och aggressionen fanns kvar med oförminskad kraft, och den cover av Misfits Damaged med sitt inskjutna AC/DC-citat som adderats bland bonusspåren sammanfattar var bandet kommer ifrån. Men med Steve Albini som producent hade de slipat på den med en gitarrhantering som kan användas för att definiera kärnan i grundens ambivalens mellan furiös attack och stenad slöhet. Närheten till Kurt Cobains uttryck är ofta påfallande, och här är låtarna lika vassa och fokuserade som på kollegornas Bleach

På Tads tredje album 8-Way Santa är det redan försent. Här finns visserligen starka låtar som 3-D Witch Hunt, och med Sonic Youth-inspiration och temposkiften placerar sig Flame Tavern nära Kurt Cobain. Även Jack Pepsi (numera rätt och slätt Jack efter diverse varumärkesrättegångar) är strålande, men med nästan Suicidal Tendencies-attack signalerar den samtidigt Tads vilsna ambivalens inför tänkbara utvecklingsvägar. När det eklektiska på flera ställen tar dem i riktning mot funk metal blir det riktigt unket, vilket bidrar till att förklara hur det kom sig att det aldrig mer fanns anledning att bry sig om bandet trots deras fortsättning på storbolag.

God’s Balls och 8-Way Santa (båda Sub Pop/Playground) har också kommit i fina återutgåvor proppade med extramaterial, för den som vill ta grungen hela vägen.