Swedish Open

16:37 23 May 2000
Funky Falcon är killen med örat mot asfalten hela dagen.Christian Falk är, och har alltid varit, mycket lyhörd för olika musikaliskaströmningar. Framför allt förstår han dem, och kan oftast göra dem till sinaegna. Vi kan kalla det dansgolvskänsla. Han har den, både som producent ochDJ. I oktober tog han, bland andra, ut Esbjörn Svensson tillstudion för ett intensivt studioprojekt jazziga dansrytmer en idé inteolik Masters At Works projektalbum [I]Nu Yorican Soul.[/I] Medmusikerna på [I]SwedishOpen[/I] klär bra i Christians ledigt dämpade house- och garagerytmer. Stundtalslåter det så prick på huvudstadens klubbklimat att [I]Stockholm Open[/I] kanskevarit en mer talande titel. Men vad spelar det för roll, när alla blir likaglada av musiken på [I]Swedish Open[/I] som av Glen Scotts [I]Heaven[/I] och Phats &Smalls [I]Turn Around. [/I]Albumet har dock svårt att leva upp till [I]Make It Right[/I]från förra skivan [I]Quel Bordel.[/I] Fast i stället har den ibland lite slöagatu-soulen från Christians förra projekt fått ta ett par steg tillbaka. Jag vet inte vad Ronny Lahti stoppat i Jonas Kullhammarsoch Fredrik Ljungkvists saxofoner, men blunda till inledande [I]Crazy Wisdom[/I]och du hör John Klemmer och Tom Scott spela sin allra brisigastespace-bop. I en annan värld slår [I]Swedish Open[/I] på hur bred front somhelst. Videon till [I]Moody[/I] med tjocke fjollan Kenny Bobien visas tio gånger omdagen på både ZTV och MTV, och varenda underbar fjortonåring går ut ochköper [I]Swedish Open.[/I] I en snöslaskig verklighet är risken dock stor att alltsom händer är att trettio trista garage-brats dansar sönder vinylen mednäsorna fulla av billigt poppers, innan de går vidare till nästa hype. Men de ska ha det med sig, att det bara är SpånkaNorrköping som gjort bättre svensk vokalhouse i år.