Stress - Playlist 2

camila astorga diaz 00:00 29 Oct 2014

Det finns inget mer smärtsamt än att ha extremt höga förväntningar och att sedan behöva invänta resultatet. Redan efter de första minuterna på Playlist 2 kan man istället luta sig tillbaka med sänkt garde.

Stress, demonproducenten som med
Playlist skrev om reglerna för hur ett album kan låta för tre år sedan, har ruvat på Playlist 2 som om det vore ett Fabergéägg. Lani Mo, Abidaz, Maskinisten, Adam Kanyama med flera gästar, men det är i detaljerna som Stress genialitet syns. Det är i hur ett skrik kan vara musikaliskt i Hata eller älska. Det är hur en autotunad röst får lov att sjunga ett töntigt ”tjobbidobbidoodoo” i På dina knän feat. Melo och att det i sitt sammanhang inte blir konstigt eller märkligt, utan bara extremt vågat, roligt och snyggt.

2 Visa kommentarer (2)

Magic Potion - Pink Gum

Först studsar man inför den utstuderat veka sångrösten och ännu mer inför en gitarr som låter som att inspelningshastigheten sackar. Men Magic Potion blinkar åt Galaxie 500 och i Booored (sic!) väldigt mycket åt Velvet Underground, och deras småpsykedeliska 60-talspop vinner i längden. Snart framstår skavankerna bara som charmerande moucher, och efter en tre-fyra lyssningar har de vunnit lyssnarens hjärta.

Gold Panda – Good Luck and Do Your Best

Det experimentella enmansbandet Gold Pandas instrumentella samplingsmusik är vanligtvis betydligt mer beatig, men här kommer influenserna från Japan. Soundet är skirare, mer drömskt och övernaturligt, Autumn Fall låter som en slowmotionpromenad förbi körsbärsträd och japanska vindspel, In My Car är en nedtonad version av The Avalanches Since I Left You och I am Real Punk är en teceremoni i ett tempel.