Steve Earle And The Dukes - So You Wannabe An Outlaw

Patrik Forshage 00:00 13 Jul 2017

Det fanns en tid när varje nytt Steve Earle-album innebar en samling välskrivna mörka noveller eller samtidsbetraktelser, allt mer politiskt explicita ju längre ur sitt missbruk han kom. Men det var länge sedan, och på senare år har vi fått nöja oss med hantverksskickliga men pliktskyldiga tematiskt sammansatta album. Efter ett Townes Van Zandt-album och ett bluesalbum förmår inte ens Trumperans inträde honom att omvärdera modellen, och istället för hans alerta iakttagelser och vassa konstateranden får vi en hyllning till Willie och Waylon, med varierande angelägenhetsgrad. Med ett stenhårt The Dukes i ryggen finns det inget att anmärka på i det kraftfulla countryrock-genomförandet, men för att hitta något genuint och angeläget får man numera söka sig till nästa generation Earle.

1 Visa kommentarer (1)

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks