Satan Takes A Holiday - Animal Man Woman

Patrik Forshage 00:00 21 Nov 2014

Det finns ingen anledning att klandra Satan Takes A Holiday för den starka självsäkerhet de utvecklat under åren. Förbandsgig till Kiss brukar ha den effekten på band, och i Satan Takes A Holidays fall finns det utan tvekan fog för svällande huvuden. På deras tredje album är både tempot den utstuderade kaxigheten uppskruvade, och swamptendenser från förr är ersatta av ett alltmer utpräglat glamrockigt tidigt 70-talssound, vilket förstärks av Fred Burmans utsökta återkommande Brian Connolly-utrop. Samtidigt är låtarna vassare än någonsin förr, och det innebär att förstasingeln Zombie Hands och strålande Pony High bara är de första av många kommande rockradiofavoriter från Animal Man Woman.

Beth Orton – Kidsticks

Beth Orton är en sådan där artist vars namn jag mycket väl känner till, utan att egentligen kunna räkna upp en enda av hennes låtar. Hon skapar album istället för singlar, helheter istället för beståndsdelar. På nya skivan är hon mer experimentellt elektronisk, vilket är ett lyft. Hon har annars en tendens att lätt försvinna i bruset av betydligt mer catchy musik, nu är åtminstone singeln 1973 lite popigare, liksom inledande och ganska peppiga Snow. Men även denna gång passar soundet bättre för meditationsyoga än powerwalk.

Niklas Lind – Gammal kärlek

Den som sörjer Lars Winnerbäcks skifte från finurlig poptrubadur till maffig rockman eller saknar Olle Ljungström och hans mer nedtonade sånger har mycket att hämta hos Niklas Lind.

Här finns det avskalade, sorgmodiga och bossajazziga, den långsamma, Monica Zetterlundska promenaden genom stan och en dos av Olle Adolphson. Niklas Lind är på topp i de lugnare låtarna, hans röst passar bäst i mjuk form. De klämmigare och svängigare bitarna känns däremot ganska överflödiga och hade lätt kunnat plockas bort.