(Sandy) Alex G – Rocket

Sara Berg 00:00 19 May 2017

Tidigare kallade han sig bara Alex G och brukade placeras någonstans mellan Elliott Smith och 90-talets indierockband. Ungefär där hör han fortfarande hemma, men på Rocket är genresvängarna lite vidare. Mest Elliott är Big Fish, men även flera av de andra spåren är gitarrtrubadurlågmälda och sorgset folktralliga. De låtar som sticker ut är Horse, som mest låter som kakofonin då medlemmarna i en symfoniorkester samtidigt stämmer sina instrument, samt Brick som är hardcore. Jag hade dock föredragit lite mer variation inom de artisttypiska lo-fi-genrerna istället för att stoppa all experimentlusta i ett fåtal spår. Det hade gjort hela skivan mer intressant.

Nine Inch Nails - Add Violence

I det andra av tre planerade EP-släpp överraskar Trent Reznor och Atticus Ross med vänlig synthpop i Less Than och en än mer insmickrande ballad i The Lovers. Men när det så småningom är dags för den nästan 12 minuter långa, suggestivt repetitiva och stenhårt konfrontativa avslutningen The Background World, alltmer skruvad och förvriden för varje minut, är oordningen återställd.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks