Ryan Adams - Prisoner

Patrik Forshage 00:00 17 Feb 2017

Enligt legenderna ska det en gång i tiden ha funnits en utmärkt altcountrysångare som under namnet Ryan Adams ägnade albumutrymme åt att diskutera Morrissey och att sjunga vemodiga avskalade Wonderwall-covers. Det kan omöjligt röra sig om samma artist som den här bredbente amerikanska muskelrockaren direkt ur en den sortens urmodiga amerikanska reklamfilm för öl/schampoo som frossar i ökenvyer, denimjackor, supermodeller, vindmaskiner och flygande hårmanar. Den här Ryan Adams håller sig konsekvent i mitten av motorvägen med sin stadiga och svårt daterade V8-rock direkt från 1980-talet. Ofta rör det sig om renodlad pudelrock, och om någon påstått att det egentligen var Europe som framförde powerballader som Do You Still Love Me? hade det varit svårt att invända.

Det där sympatiskt gnälliga tonfallet som original-Ryan Adams excellerade i lyckas den här bedragaren någotsånär efterlikna enbart i Haunted House. Tillsammans med den akustiska inledningen till Outbound Train är den trots sin svulstighet skivans enda förlåtliga stunder, om om det stämmer att det här är det bästa av 80 nyskrivna låtar får man innerligt hoppas att ingen stackare någonsin utsätts för de återstående 68.

Skivbolag: 
Artist: 
3 Visa kommentarer (3)

Fler musikrecensioner

Anna of the North – Lovers

Oslobaserade duon Anna of the North ledd av Anna Lotterud släpper i och med Lovers en fin debut på ämnet de jour - hjärtesorg. 

Här samsas välproducerad syntpop med Celine Dion och powerballadsintron. Som debuter inte sällan är, är plattan arbetad och polerat så pass att den i viss mån tappar det bräckliga och innerliga som behövs för att det ska bli riktigt bra. Istället försvinner den i det bottenlösa utbud av 80-talsnostalgisk hjärtesorg musikbranschen pumpar ut just nu.

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!