Royal Blood - Royal Blood

Patrik Forshage 00:00 27 Aug 2014

Det där med gitarr- och trummor-duon har vi lärt oss att förstå numera. Den här Brighton-duon gör det ännu tyngre genom att byta gitarren mot en bas, även om Mike Kerr väljer att hantera den som en sologitarr större delen av tiden. Trots skillnaden i sättning ligger Royal Blood väldigt ofta så nära The White Stripes sätt att angripa Led Zep att de med största sannolikhet får betala hälften av sina royalties till Jack White om det blir rättsak. Det är inte bara i duoformat, i referenser eller ens i röstmässig likhet och desperation som de centrala likheterna finns. Snarare är det i förmågan att variera sig och att släppa fram nyanser och finesser i det massiva manglet som Royal Blood liksom sina förebilder har sin viktigaste styrka. Det är också orsaken till att både Jack White och Jimmy Page med största sannolikhet inte går till domstol utan sluter upp med oss andra i hyllningskören.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.