Royal Blood - Royal Blood

Patrik Forshage 00:00 27 Aug 2014

Det där med gitarr- och trummor-duon har vi lärt oss att förstå numera. Den här Brighton-duon gör det ännu tyngre genom att byta gitarren mot en bas, även om Mike Kerr väljer att hantera den som en sologitarr större delen av tiden. Trots skillnaden i sättning ligger Royal Blood väldigt ofta så nära The White Stripes sätt att angripa Led Zep att de med största sannolikhet får betala hälften av sina royalties till Jack White om det blir rättsak. Det är inte bara i duoformat, i referenser eller ens i röstmässig likhet och desperation som de centrala likheterna finns. Snarare är det i förmågan att variera sig och att släppa fram nyanser och finesser i det massiva manglet som Royal Blood liksom sina förebilder har sin viktigaste styrka. Det är också orsaken till att både Jack White och Jimmy Page med största sannolikhet inte går till domstol utan sluter upp med oss andra i hyllningskören.

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.