Rosanne Cash

Patrik Forshage 00:18 1 Apr 2003
Världens dyraste genpöl? Med tanke på att papporna utgjorde hälften av The Million Dollar Quartet finns det anledning att tro det när den ärrade countryveteranen Rosanne Cash och den nervösa debutanten Lisa Marie Presley samma vecka släpper varsin skiva på samma skivbolag. Därmed avgör de samtidigt debatten om arvets betydelse kontra miljöns, med ett svidande nederlag för biologerna. Lisa Marie Presley har sett betydligt mer av pappas pengar än av pappa själv. Som styrelseordförande i mångmiljonföretaget Elvis Presley Enterprises och som mediamagnet har hennes värld mest handlat om drogmissbruk, scientologkyrka och äktenskap med Nicolas Cage och Michael Jackson. Även Rosanne Cash levde sina yngsta år långt från pappa, men sen jobbade hon upp sig från roadie till körsång till solosång på hans turnéer. Hennes äktenskap med Rodney Crowell och numera John Leventhal har varit mindre glamorösa än Presleys, men förmodligen mer musikaliska. Rosanne Cashs första studioskiva på tio år får en flygande start. Redan i balladen [I]44 Stories[/I] sätter hon det och när sedan Steve Earle tar plats intill henne för [I]I'll Change for You[/I] är hon hemma. När sedan pappa med vacklande röst sjunger duett på [I]September When It Comes[/I] smälter de sista snöresterna. Om hela skivan var gjord med sådan kärlek hade vi kunnat boka plats på års bästalistan redan nu. Men Rosanne Cash tappar farten. Om det beror på att nya intressen - hon skriver barnböcker - ersatt musiken i hennes hjärta eller om det beror på några mindre väl valda samarbeten - Sheryl Crow, Jakob Dylan - ska vi låta vara osagt, men Rosanne Cash har inte en av sina största stunder på [I]Rules of Travel[/I]. Ändå är hon vida överlägsen Lisa Marie Presley, trots att skivbolaget storsatsat på Presley Jr med Fame Factory-kurser och med produktion av självaste skivbolags-VD:n. Lisa Marie Presley må vara en gödkalv in spe, och hon må ha ärvt kindknotor och mun av sin far, men familjen Presleys musiktalang dog 1977. [I]To Whom It May Concern[/I] är en riktigt svullen amerikansk radioprodukt, där powerballaderna lägger sig i flera lager runt midjan. [I]Sinking In[/I] är svulstigast, och om det finns Alanis Morrisette-ambitioner gömda här någonstans drunknar de i lager på lager av Bon Jovi-gitarrer, domedagstrummor och filtrerade röster. Efter alla filter, ekon och förvrängningar ligger Lisa Marie Presleys röst nära den snart 60-åriga Chers, och känns lika naturlig som Michael Jacksons näsa. Rosanne Cash står stadigt på egna ben, även på en mellanskiva som den här. Lisa Marie Presleys framtid däremot fortsätter att finnas i styrelserum och skvallerspalter. Och tycker du att det är orättvist att jämföra dem med sina fäder behöver du fundera på varför Lisa Marie Presley kommer att inkassera många guldskivor och utmärkelser för en så kass produkt.